על שפה, שמיעה ומה שביניהם…

“בעזרת השמיעה גם פיתחתי שפה,

שעזרה לי בתחום התקשורת,

ופיזרתי לעתים צירופים של מילים

בתקווה להסביר את המצב”

( מתוך “שירות עצמי” מילים ולחן: דני סנדרסון)

 

וכך, בשני משפטים גאוניים, ממצה דני סנדרסון את מהות הקשר בין השלושה: שמיעה, שפה ותקשורת.

במחקרי המוח האנושי במהלך המאות ה19 וה20 נמצא כי המוח האנושי מחולק לאזורים, כאשר כל איזור ממוין לתחום התמחות ממוקד. מערכות הגוף השונות ממופות במוח, וגמישות המוח מאפשרת תהליכי למידה מגוונים.

גירויים סביבתיים חיצוניים, אליהם הילד נחשף בתהליך ההתפתחות, מאפשרים תהליכי למידה והתפתחות המוח. כך, למשל, ילד הנחשף לשפה הרוסית בילדותו המוקדמת, ירכוש אותה כשפת אם, וילד החשוף לשפה העברית – ירכוש את השפה העברית כשפת אם.

לצורך חשיפה מלאה לשפה מדוברת על כל מורכבותיה, מסלול השמע, החל מהאוזן החיצונית, וכלה באזור השמיעה במח, צריך להיות תקין.

פעמים רבות הורים לתינוקות ופעוטות פונים לרופא הילדים או לקלינאית תקשורת, לאחר ששמו לב, כי התינוק הוא תינוק “שקט”, אשר מפיק קולות מועטים, או בשל פעוט אשר מפיק קולות שאינם מגוונים או מתעכב באמירת מילים ראשונות.

אחד הבירורים הראשונים, אליו שולחים אנשי המקצוע את הילד, הוא לרופא אף אוזן גרון, זאת במטרה לבדוק כי לא נמצאת חסימה כגון פקקי שעווה או נוזלים באוזניים, המנחיתים את מעבר הצלילים לאוזן וממנה למוח.

לאחר בדיקת הילד במרפאה, יפנה פעמים רבות רופא אף אוזן גרון את הילד לבדיקת שמיעה התנהגותית. בבדיקה זו תיבדק הנגישות של מערכת השמיעה של הילד לצלילים, ותגובותיו לצלילים השונים המושמעים לו.

יש לשים לב, כי בדיקת הסינון השמיעתי המבוצעת לילוד בבתי חולים רבים בארץ, כשמה כן היא: סינון בלבד. בדיקה זו נועדה לאתר לקויות בשמיעה שהן בינוניות, חמורות או עמוקות, אך לא תאתר לקויות שמיעה קלות. אחד יתרונותיה של בדיקה זו היא חוסר הצורך בשיתוף פעולה מצד התינוק, והיא מבוצעת בשנתו.

צלילי הדיבור הם מגוונים בתדירותם ועוצמתם, ולכן לעתים מאתגר לאתר לקויות בשמיעה כאשר הן קלות עד בינוניות. יתכן כי הילד ישמע רק חלק מצלילי הדיבור, או ישמע אותם בעצמה חלשה מידיי על מנת לעבדם, לנסות לחקותם ולשחזרם בתהליך המלמול ורכישת השפה.

דבר זה עלול ליצור עיכוב בתהליך רכישת השפה המדוברת וברכישת עיצורים מסוימים בשפה.

Author: מעין פלד זנו

שמי מעין ואני קלינאית תקשורת. בעלת ניסיון רב בטיפול בהפרעות קול, הפרעות שטף הדיבור, שיבושי היגוי, לקויות שפה, עיכוב שפתי ועבודה עם חרשים וכבדי שמיעה בגיל הרך. מוכרת כמטפלת מוסמכת לטפל בילדים בגיל הרך. בעלת ניסיון רב בהדרכות הורים לקידום שפה וסקרנות שמיעתית, ובעלת ניסיון רב בהדרכת סטודנטים להפרעות בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב במסגרת עבודתי בבית מיחא. בראיית העולם שלי, בגיל הרך ההורים והמטפלים העיקריים בילד, הם סוכני השינוי המשמעותיים ביותר. על כן, על מנת שטיפול יהיה יעיל ותתקיים העברה אל מחוץ לחדר הטיפולים, על ההורים להיות שותפים בקביעת מטרות הטיפול יחד עם הצוות המקצועי. יתרה מזאת, על ההורים או המטפלים העיקריים להיות נוכחים ולהיות שותפים מלאים בטיפול עצמו, ולקבל הדרכה שוטפת על מנת שתתאפשר העברת עקרונות הטיפול לסביבה הביתית. מ.ר. 13-88214