נגישות וסידור משחקים

“יש להם מלא צעצועים בבית והם לא משחקים עם כלום!” אוי כמה פעמים שמעתי הורים אומרים את המשפט הזה מולי וממול כמה פעמים שמעתי גם את המשפט “רק אצלך הוא משחק משחקי קופסה ” למשל או “יש לו מלא משחקים והוא תמיד רוצה אותו משחק/ספר ” וכו.

למה הם לא משחקים, ומה אפשר לעשות עם זה, על כך בנקודות הבאות:

• ילדים תמיד יעדיפו ללכת למוכר, למקום שבו הם מכירים את החוקים והסדר ויש להם וודאות מצד אחד בו ומצד שני הרגשת בטחון גדולה יותר שתביא להצלחה גדולה יותר ולהגברת תחושת המסוגלות. לכן הם יבחרו את אותו הספר או המשחק פעם אחר פעם.

• כמו כן, משחקים חדשים דורשים הרבה יותר מאמץ להתארגנות והבנה שלהם ויש לשים לב כי בהצגת משחק חדש לא פעם יידרש תיווך גדול יותר.

הנגשת משחקים:

i. לילדים בגילאים שונים, יש צרכים שונים, לא סתם באתר הנוכחי ממוינים המשחקים לפי גיל ולפי מיומנויות שונות. כאשר הילדים גדלים, יהיה נכון, כמו במיון בגדים שכבר אינם מתאימים, להוציא את המשחקים שכבר אינם מתאימים לצרכיהם. מה זאת אומרת? שאם הוא כבר מרכיב פאזל של 24 חלקים אין לנו צורך בפאזל של 16 חלקים למשל. אם הוא כבר משחק בלוטו עם 48 כרטיסים את זה של ה-9 אפשר להעביר או לאפסן לקראת הילד הבא וכן הלאה.

ii. רוצים שהילד יהיה עצמאי ביוזמות משחק? ארגנו את המשחקים בגובה העיניים שלו ראשית.

iii. עומס גדול של משחקים עלול ליצור גירויי יתר של הילד שיתקשה לבחור מתוכו את המשחק האחד בו יתמקד. הגדירו מקום לכמות משחקים מסוימת וכמו במכונת הכביסה – אל תתפתו לדחוס מעבר למקום המותיר אוורור.

iv. משחקי בנייה, מכוניות, קוביות, בובות וכלים כמו כלי בית/רופא/עבודה – הניחו במכלים נפרדים, עם עדיפות למכלים שקופים שניתן לראות את התוכן שלהם שיגרה לפעולה, העדיפו מכלים שהם מגירות ופתוחים כך קל יותר להחזיר חלקים שנשכחו באיסוף סוף היום.

v. הגדירו מקום משחק על ידי שטיח ובמשחקי קופסה הדורשים ריכוז גדול יותר, גם מקום ישיבה ברור כגון כרית לכל משתתף. ילדים רבים מגיעים אליי עם קושי בהבנת גבולות הגוף שלהם שמתבטא בקושי בהתארגנות, אימפולסיביות ואפילו אלימות וניתן למנוע את זה על ידי שימוש ותרגול מרחבי משחק מגיל צעיר. אפשר “לשחק” עם הגדרת המרחב על ידי ישיבה בתוך חישוק לפעמים, על שרפרף, על כיסא וכו – כל משטח מבקש ומאמן את הגוף להתארגן אחרת.

vi. משחקים מאותו סוג – כמה באמת צריך עוד פאזל ועוד לוטו ועוד מכוניות ועוד בובות – גם כאן יש לשים לב לעודף שגורם להימנעות בשל הצפה.

vii. לילדים צעירים המשחקים משחק סוציו דרמטי (משחק המדמה תפקידים מעולם המבוגרים כמו רופא, אמא וכו ) נכון יהיה להגדיר איזור משחק ולידו כל מה ששייך ומעשיר את המשחק (כלי עבודה ליד שולחן עבודה למשל).

viii. ציורים? כתבתי בעבר בynet למה אין צורך לשמור ציורי ילדים מבחינה רגשית התפתחותית ועם זאת, ילדים מאוד אוהבים שרואים אותם ואת יצירותיהם (באופן לא ביקורתי- בהתייחסות לתוכן ובעיקר לתהליך “רואה שצבעת באפור ולבן” למשל) – אני אישית שומרת את הציורים שילדי בוחר בקופסה סגורה עם תאריך ושם וגם אותה ממינים מידי פעם וחלק מהציורים מוצגים כתערוכה על הקיר שלו שיצרתי על מתלה של סרט מתנה בין שני מסמרים.

ix. תיווך והשתתפות: אנחנו יצורים חברתיים. הדרישה שילד ישחק לבד יכולה להתקיים רק אם יש מספיק “יחד” במכל שלו לפני, וגם כאשר ישחק לבד מידי פעם, אם לא תזמו הצצה עליו והתפעלות מפועלו הוא יבקש שתראו או יסרב לשחק לבד. ממליצה כמו תמיד- לפחות 10 דק ייחודיות לכל ילד למשחק משותף בכל יום. גם לאנשים עסוקים במיוחד קל לתחום אותם כאשר משתמשים באפשרויות הבאות: משחק קופסה, תכנית טלוויזיה, משחק כדור עם החלטה על כמות מסירות או זריקות, ספר, הכנת עוגה או כל דבר שיש לו התחלה-אמצע-וסוף.

x. משחקי קופסה – יש להניח במאונך כמו ספרים, כך ניתן גם לראות את שמם וגם נכנסים יותר משחקים בכל מדף.

xi. אם יש ארונות נכון יהיה לווסת את הגירוי הצבעוני של המשחקים ולאפסן משחקים גדולים וקופסאות בתוכם.

דגשים :

• אם ילד מזמין אתכם למשחק שלא ממש מתחשק לכם לשחק בו, שקפו לו את זה “אתה מאוד רוצה…אני רוצה משהו אחר”. אם הוא מתעקש – הגבילו למשחק אחד שהוא בוחר ואח”כ בחרו אחד אתם, זה יראה לו כי גם לכם רצונות משלכם והרצון המשותף הוא להצליח ליהנות יחד.

• בנוסף – לא להוציא משחק חדש לפני הקפדה על איסוף המשחק הקודם. הקפדה על מעברים חשובה לתרגול רצף מצד אחד ואיפוק מצד שני- שתי מיומנויות חשובות להצלחה בלימודים ובחיים (גם חברתית כמובן) .

ולסיכום:

חשוב לשחק! אל תתייאשו לעודד משחקיות. ניתן להתחיל, לחזור ולהמשיך בכל גיל ובהמון אמצעים, מספיק לטייל באתר ולהתרשם מהשפע והדירוגים ומה ניתן ללמוד מכל משחק
בהצלחה ובהנאה, הדס 🙂

כתבות נוספות מאת הדס שמואל: מה אפשר ללמוד מבחירת משחקי קופסה, עצות לקריאה נכונה וטובה לילדים

לעמוד המומחית

Author: הדס שמואל

נעים להכיר, הדס, אמא לשלושה ילדים, מטפלת זוגית ומשפחתית, מטפלת באמצעות אומנויות-מוזיקה MA, מומחית חינוך מיוחד והתפתחות B.ED וגננת לשעבר בחינוך המיוחד. את המסע שלי בעולם הטיפול התחלתי כבר בגיל 14 עם המוזיקה שמלווה ואוחזת לי ולמטופליי הרבים את היד. אני מביאה איתי ניסיון של מעל 20 שנים במערכות החינוך ומעל עשור בטיפול במשפחות וילדים. ניתן לפגוש אותי לטיפול או הרצאה ומזמינה בחום לבקר אותי באתר הבית שלי www.hadastherapy.com שמרכז בתוכו תכני התפתחות רבים. נפגש כעת בביקורות- מקווה לסיור נעים, הדס.