על שלבים וחומרים בהתפתחות ציורי הילד

ההבעה בחומרי יצירה מתפתחת במקביל לשלבי ההתפתחות המוטוריים, קוגנטיביים ורגשיים ומשפיעה עליהם.
מומלץ לחשוף את הילד כבר בגיל הרך ליצירה בחומרים שונים כדי לעודד התנסויות שונות.
חשוב להגיש חומרים המתאימים לגיל הילד ולשלבי התפתחות הציור, כדי לעודד חווית הצלחה ולמנוע תסכול. 

שלבים וחומרים בהתפתות ציורי הילד

שלב השרבוט: (גיל שנה וחצי – שנתיים ואפילו שלוש)

השרבוט  מתחיל כפעילות תנועתית ספונטנית, תוך שליטה מועטה בתנועות היוצרות את השרבוט. ככל שמתפתחת היכולת המוטורית של הילדים, הם מתחילים ליצור תנועות חוזרות בשרבוטיהם, יוצרים קווים אנכיים או אופקיים, צורות עגולות ונקודות שונות.

בגיל זה  אין לילד כוונה מוקדמת ליצור סימנים מייצגים או צורות וגם אין שימוש מודע בצבע. יחד עם זאת, ילדים מודעים לכך שהם יוצרים סימנים ונהנים מהחוויה של השמת צבע על הדף. בשלב זה מתאים להגיש גירי שעווה גדולים ונוחים לאחיזה. הפעוטות יהנו גם מצבעי אצבעות שהינם קלים למריחה ונעימים למגע. מומלץ להגיש בהשגחת מבוגר ולחבר את דף הציור לשולחן כדי למנוע תזוזה של הדף בזמן הציור.

השלב התיאורי (טרום סכמטי)- צורות בסיסיות  (גיל 3-4)

בגיל זה מבשילה מערכת העצבים והשרירים והקואורדינציה נעשית טובה יותר. כמו כן, מתחיל להיווצר קשר בין הציור למציאות. עדיין מופיעים קווים וצורות שנראות למבוגר חסרות משמעות, אך הילדים עשויים לתת להן שמות ומשמעויות מהעולם סביבם. בנוסף לשרבוטים, מופיעים בשלב זה צורות מורכבות יותר כמו משולשים, עיגולים, צלבים, ריבועים ומלבנים וכן מנדלות (תרשימים, צורות או דפוסים מעגליים) . בגיל זה ניתן להוסיף לחומרי היצירה גם טושי גואש (טושטושים) שניתן לעבוד איתם בצורה גסה ואפילו להטיח על השולחן מבלי שינזקו והם מאפשרים יצירת כתמי צבע נשלטים. אפשר גם להגיש צבעי גואש בכוסות קטנות כשלכל צבע מכחול משלו, כדי לייתר את הצורך בניקוי המכחול לאחר כל משיכה, מאחר ונדרש לכך רצף פעולות מורכב.

שלב  הסכימה – צורות אדם ותבניות ראשוניות (גיל 4-7)

בשלב זה החשיבה של הילד עדיין מאוד אגוצנטרית ומרוכזת בעצמו והוא תופס את המרחב כקשור לעצמו ולגופו. הציורים נובעים מההתנסות והתפיסות שלו ולאו דווקא מהמציאות. כך, השימוש בצבע והארגון של הציור על הדף מושפעים מכך וילדים יכולים למקם דברים במרחב הדף ללא התייחסות לקו הקרקע או ליחסי גודל.

ההתפתחות החשובה ביותר בשלב זה היא הופעת דמויות האדם הבסיסיות, הדומות לראשן: ראש וידיים או רגליים. תחילה אין מובחנות בין הדמויות, למרות שהן עשויות לתאר אנשים שונים. בהדרגה מצליחים הילדים לצייר דמויות שנראות שונות זו מזו, ולקראת סוף השלב מתחילים רוב הילדים לכלול בציוריהם פרטים ותווים רבים יותר כמו: אצבעות רגליים וידיים, שיניים, גבות, שיער ואוזניים. כמו כן מופיעות דמויות בגדלים שונים ובצורות שונות הבאות לתאר ייצוגים שונים: תינוק, אבא, אחות וכו’.

הילדים מפתחים גם סכימה של בתים מצורות בעלות קווים ישרים, מופיעים פרטים מהסביבה היומיומית כמו שמש, פרחים ועצים. בשלב הזה ילדים מעוניינים ליצור ציורים מובחנים ומדוייקים יותר ולכן טושים ועפרונות יעזרו להם במשימה זו. עדיין חשוב להמשיך ולהגיש גם חומרים משלבים קודמים המאפשרים שחרור, חקירה ומשחק.

יצירה מהנה: )

Author: איילת מאימן

נעים להכיר, שמי איילת ואני מטפלת באמנות .אני בעלת ניסיון בהדרכת הורים ובעבודה עם ילדים בגיל הרך ובגילאי בית הספר במגוון רחב של מצבים ובעיות רגשיות. לאורך השנים עבדתי בגנים ובתי ספר, בשיתוף פעולה עם צוותים חינוכיים והדרכתם. בשנים האחרונות כראש תחום טיפול בהבעה ויצירה במרכז לגיל הרך . הנחיתי קבוצות ילדים וסדנאות הורים ובנוסף אני מדריכה מטפלות וסטודנטיות לטיפול באמנות. אני מאמינה בחשיבות הקשר הטיפולי כבסיס ליצירת אמון וכמאפשר מרחב לעבודה אישית. זאת תוך התאמת שיטת וגישת הטיפול למטופל. שיטות הטיפול בהן אני מטפלת הן מגוונות ומותאמות לצרכיו האישיים של המטופל.