תמיכה בעצמאות

תמיכה בעצמאות חשובה מאוד. 
הורים לפעוטות וילדים צעירים נוטים פעמים רבות, לבצע עבורם משימות אותם הם מסוגלים לבצע בעצמם.

הנטייה הטבעית הזאת נובעת מתוך הצורך לשליטה של המבוגר על הסיטואציה או מתוך הערכה לא נכונה של יכולותיו של הילד, לעיתים גם וגם .
פעמים רבות, הרצון לביצוע מדוייק גובר על הרצון לנצל את הסיטואציה ללמידה ולתירגול.

ילד שמתרגל לבוש לבד, מתרגל בו בזמן יכולות רבות וחשובות.  למשל כיווניות – כיוון לבישת הבגד ;רצף-רצף התנועות הדרוש ללבישה; קואורדינציה- תיאום התנועות בעת הלבישה; מנגנוני שיווי משקל – בעת לבישת מכנסיים בעמידה ועוד ועוד.

קושי בכל אחד ממרכיבי התפקוד שצויינו פעמים רבות יגרום לילד להימנע מהפעילות.

איך ליצור תמיכה בעצמאות

דרישה ברורה של המבוגר ועזרה מדורגת התומכת בהצלחה, יעזרו לילד להתמודד עם הקושי ולשפר את יכולותיו בתחום הנתון בעזרת תרגול.

טיפ מעשי – על מנת לדרג את הפעילות ולעודד תרגול כדאי בשעת הערב, לאחר הרחצה ,לתת לילד להתמודד עם לבישת הפיג׳מה באופן עצמאי.

בערב כאשר המבוגרים יותר פנויים , פחות לחוצים ואינם ממהרים לעבודה, תרגול לבישת פיג׳מה רחבה ויותר קלה ללבישה מהביגוד היומיומי תאפשר הזדמנות לתרגול מרכיבי התפקוד הדרושים ללבוש ,ללא הלחץ ועם חווית ההצלחה.

Author: איילת דוד

אני מרפאה בעיסוק עם ותק של 18 שנה, בעלת מאסטר בהתפתחות הילד. כיום עובדת בתכנית הריס באוניברסיטת בר –אילן, בקליניקה הקלינית התפתחותית, המתמחה בקידום איכות אינטראקצית הורה-ילד וכן כראש תחום ריפוי בעיסוק במרכז לגיל הרך "רמת השקמה" ברמת גן. בשנים האחרונות עבדתי בארה"ב בשיקגו בקליניקת DIR ובסאן פרנסיסקו כמומחית להתערבות מוקדמת בגילאי 0-3. בנוסף אני עובדת כמרצה ומדריכה במסגרת האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בר-אילן. אני מאמינה כי ההורה הוא חלק בלתי נפרד מהילד ולכן בלתי נפרד מהתהליך הטיפולי. אני רואה בהורה נוכח ופעיל תפקיד חשוב להצלחתה של ההתערבות.