שלבים בהתפתחות הילד

מהי התפתחות?

התפתחות היא תהליך רציף ומצטבר אשר ניתן לחזות את שלביה. קיימת בשלבי ההתפתחות שונות בין תינוקות בגודלם בלידה ובקצב הגדילה.
בכל שלב בהתפתחות יודגש תחום התפתחות אחד על פני האחר (מהפשוט למורכב). ולשים לב ל שלבים בהתפתחות
התפתחות קורית תוך כדי אינטראקציה עם הסביבה במנגנון של גירוי ותגובה. בשלב מאוחר יותר הלימוד מגיע דרך החיקוי.

התפתחות אופטימלית – נקבעת על פי מדדי החברה בה הילד גדל.
לכן חשוב להבין התפתחות מהזווית החברתית-תרבותית, הקוגניטיבית, הרגשית והחינוכית, בנוסף לזו הביולוגית.
מוטוריקה גסה – יכולת התנועה והשליטה בתנועות הגוף הגסות (הליכה, ריצה, קפיצה ועוד).
היא כוללת מרכיבים שונים כמו שיווי משקל, קואורדינציה, כוח, תכנון מוטורי ועוד, כאשר כל מרכיב כולל תתי מרכיבים אחרים.
התפתחות המוטוריקה הגסה מתחילה בלידה ונחלקת לשלבי התפתחות רבים בטווח גילאים רחב מאוד.

שלבי ההתפתחות העיקריים:

  • התהפכות (בטן גב /גב בטן) בממוצע גיל 4-5 חודשים
  • ישיבה בממוצע גיל 5-9 חודשים
  • זחילה גיל ממוצע 5-10 חודשים 
  • עמידה גיל ממוצע 10-14 חודשים
  • הליכה (עם חפצים) גיל ממוצע 9-11 חודשים
  • הליכה (ללא חפצים) גיל ממוצע 10-14 חודשים

מוטוריקה עדינה
יכולת השליטה בשרירי כפות הידיים והאצבעות והאפשרות להשתמש בהן בתנועות שונות.
התפתחותה מתחילה כרפלקס אחיזה עם הלידה, אשר נהיה רצוני סביב גיל 3 חודשים (כאשר התינוק מגלה את כפות ידיו) ומבוססת בחלקה על המוטוריקה הגסה.
שלבי ההתפתחות הבסיסיים
מתרחשים בגילאים 3-6 חודשים ובשל הלמידה וחקירת העולם, הכל עובר דרך הפה.
על הבטן – הושטה לעבר חפץ קרוב.
על הגב – הושטה של שתי הידיים לעבר חפץ במרכז.
תפיסה של חפץ שנמצא במרחק סביר.
משיכה של חפץ (בובה מנגנת) – פעולה ותגובה.
העדפת יד דומיננטית
ההגדרה ליד דומיננטית היא היד המועדפת לכתיבה. רוב האוכלוסייה (כ-90%) ימניים (בעבר ‘תיקנו’ את הילדים שכתבו ביד שמאל).
יד דומיננטית מתקבעת סביב גיל 4 שנים (אך מחקרים מראים שניתן לראות העדפה ליד כבר מהרחם).
לעיתים לילדים שמאליים לוקח זמן רב יותר לפתח העדפה.
חשוב שלילד תהיה יד דומיננטית מכיוון שדומיננטיות זו מעידה גם על האופן שבו המוח שלהם ‘מאורגן’ ומתפקד.
התפתחות קוגניטיבית
עלייה לא לינארית ביכולת לחשוב, לשקול, להבין ולפתור בעיות עם העלייה בגיל.
היא נקבעת ומושפעת מתורשה והסביבה, תרבות וגירויים בסביבה וכוללת בין היתר גם את התפתחות השפה, עיבוד מידע ובמקביל התפתחות מוסרית וחברתית.
בנוסף, תהליכי עיבוד מידע כמו תפיסה, זיכרון, למידה, חשיבה, הבנת הוראות ועוד, העוזרים בהסתגלות לסביבה.
התפתחות קוגניטיבית
מתחילה בלידה (אך ניתן לראות ניצנים כבר ברחם).
היא מתפתחת במקביל להתפתחות הפיזית והמוטורית כאשר היא צוברת תאוצה סביב גיל 18-24 חודשים, עם התפתחות השפה.
סביב גיל 8 חודשים מתפתחת “קביעות האובייקט”- כאשר התינוק מבין כי האדם (לרוב הורה) קיים גם כאשר הוא אינו רואה אותו.
קביעות אובייקט זו מובילה לחרדת נטישה.
התאמת הסביבה להתפתחות הילד
בחודשי החיים הראשונים המערכות עוד לא מפותחות מאוד ועל הסביבה להיות מותאמת לסביבת הרחם (רחשים, חשוך).
לאחר מכן מומלץ לתת גירוי אחד או שניים (משחקים עם מאפיינים שונים. ככל שהילד גדל ניתן לתת לו גירויים נוספים במקביל (2-3 בערך).

תמיד תזכרו שההורים הם השליחים של התינוק בעולם ויודעים מה טוב עבורו וחשוב לשים לב  שלבים בהתפתחות ולשים לב שהם תקנים

Author: יעל לביא פיטרו

אמא לשלושה ילדים, ניסיון של כ-8 שנים בעבודה עם ילדים בטווח גילאים ובמגוון קשיים. מאוד מאמינה בהליך הטיפולי ובעבודה משותפת על מטרות הילד יחד עם משפחתו.