גזירה, רבותיי, גזירה

גזירה היא אחת הפעולות הכי מורכבות עבור הילדים. ולמה זה? מכיוון שזו פעולה בי לטראלית (דו צדדית) שמצריכה שליטה ודיוק מוטוריים בשתי הידיים למרות שכל אחת מהן עושה פעולה אחרת. היד הדומיננטית היא הגוזרת בעוד ליד השנייה תפקיד לא פחות חשוב- היא נקראת יד עזר ותפקידה לייצב את הדף, לסובב אותו בהתאם לתנועת הגזירה ולהקל על עבודת הגזירה שעושה היד הדומיננטית.

הנה 10 טיפים חשובים על גזירה שיעזרו לילד לגזור

בריפוי בעיסוק ישנה התייחסות קבועה לאדם, לעיסוק ולסביבה שלו. בוא נפרט את זה לפי הגזירה:

1. האדם

ההמלצות מדברות על חשיפה למספריים, גזירה ואימון של החזקת המספריים סביב גיל שנתיים וחצי- שלוש. ניתן לחשוף את הילד לפני ולשחק משחקים שקשורים במספריים אך לא לצפות שיגזור (עד גיל 4 בערך). הגזירה מצריכה שליטה טובה מאוד בשרירי כף היד, האצבעות ושורש כף היד ברמה גבוהה שלא ניתן לצפות מילד שאינו מוכן.

2. העיסוק

הגזירה היא פעולה מורכבת המצריכה בשלות מוטורית, גופנית- שרירית וכן מוכנות קוגניטיבית של הבנת המשימה והדרך לפתרון. על מנת ללמד ילד לגזור יש להתחיל מבריסטולים, קשיות שתייה ועוד. בנוסף, נתחיל מגזירה חופשית לחלוטין, נמשיך בגזירת קווים ישרים ורק לאחר מכן נמשיך לזיגזג ועיגולים (שנחשבים לצורה המורכבת ביותר לגזירה). מומלץ להתחיל מצורות גדולות.

3. הסביבה

התאמת גודל המספריים לגיל וגודל כף ידו של הילד. לילדים קטנים יש להתאים מספריים קטנים. כאשר מספריים גדולים מדי, שרירי היד עסוקים בלהחזיק ולייצב את המספריים במקום להתאמן בגזירה. מספריים ראשוניים טובים הם באורך של 3/4 עט (או עיפרון) בערך, החלק החותך (הכסוף) יותר קצר וישנה הפרדה בין חור קטן לאגודל וחור יותר גדול לשאר האצבעות (יש מספריים שניתן לרכוש באתרים מחו”ל שיש גם חור נפרד לאצבע וחור גדול לשלוש האצבעות הנותרות).

4. טיפ נוסף לגבי הסביבה

כאשר רוצים להתחיל להתאמן על גזירה יש לוודא שהילד יושב נוח על כיסא ליד שולחן שמתאימים לו בגובה. איך נדע? צריך שתהיה זווית של 90 מעלות בקרסוליים, בברכיים ובירכיים.
כלומר גף הרגל כולה מונחת על הרצפה.

5. החזקת המספריים

כאשר מלמדים את הילד כיצד להחזיק את המספריים יש להסביר לו שהאגודל תמיד למעלה. כלומר, העין של הילד תמיד צריכה לראות את האגודל. לילדים יש נטייה להרים את כל היד (מהכתף) ולהפוך אותה על מנת לגזור. אנחנו רוצים ללמד את הילד “לחסוך” באנרגיה ולא לאמץ את כל היד כי אחרת יתעייף מהר ולא יצליח לסיים את הפעילות שהתחיל.

6. פתיחה וסגירה

במידה ומתקשה בתנועת הפתיחה והסגירה של להבי המספריים ניתן לתת לו לגזור בצק ופלסטלינה – חומרים עם רמת התנגדות יותר גבוהה. כך הוא מחזק את שרירי האצבעות, שרירי כף היד ושרירי שורש כף היד.

7. התחלת גזירה

כשהילד ימני לצורך העניין, אבקש ממנו תמיד להתחיל לגזור מצד ימין לצד שמאל כדי שהדף לא יפריע לו במהלך הגזירה. בנוסף, כך יהיה לו קל יותר לשלוט במספריים ובדף.

8. אנרגיה לאורך זמן

גזירה היא פעולה לא פשוטה שיכולה לעייף לאורך זמן, לכן נרצה להפעיל כמה שפחות שרירים כדי לשמור על האנרגיה לאורך זמן. בגזירה עצמה רק שרירי האצבעות ושורש כף היד צריכים לפעול. בגזירה הראשונית, הילד יפעיל גם את המרפק ולעיתים גם את הכתף כדי לייצב את היד, אבל עלינו, עם הזמן להכחיד התנהגות זו ולהישאר רק עם האצבעות ושורש כף היד.

9. תנועת היד

בזמן הגזירה מומלץ ללמד כי רק יד העזר (אצל ילד ימני זו תהיה יד שמאל) זזה ומתאימה את עצמה לתנועה ולמיקום של היד הגוזרת. המספריים נשארים במקום. כשאנחנו גוזרים רק יד העזר זזה ומזיזה את הדף בהתאם לתנועת המספריים.

10. שאריות הדף

כאשר הילד גוזר ומתחילות להיווצר שאריות של דף, עזרו לו והורידו אותן. לרוב הן יפריעו לילד. כשהילד יגדל הוא יעשה זאת לבד (מבלי לקרוע את החלק שהוא צריך).

 

גזירה נעימה 😊

Author: יעל לביא פיטרו

אמא לשלושה ילדים, ניסיון של כ-8 שנים בעבודה עם ילדים בטווח גילאים ובמגוון קשיים. מאוד מאמינה בהליך הטיפולי ובעבודה משותפת על מטרות הילד יחד עם משפחתו.