על וויסות חושי

ויסות עצמי היא היכולת של האדם לשלוט בעצמו, לבקר את התנהגותו ופעולותיו ולהתאימן לנורמות החברתיות, לצורך השגת מטרה מסוימת או הסתגלות למצב כלשהו.
בנוסף למערכות החוש המוכרות: ראיה, שמיעה, טעם, ריח, מישוש, ישנן עוד 2 מערכות חוש: מערכת שיווי המשקל (וסטיבולרית): מיקום ראשנו וגופנו ביחס לקרקע, עוזרת לייצר שיווי משקל ותנועה. סטטי ודינאמי.
מערכת התחושה העמוקה (פרופריוספציה): נותנת לנו מידע לגבי מיקומו של הגוף במרחב. הגברת המודעות לגוף, שליטה ופיקוח על התכנון המוטורי.

וויסות חושי – כיצד הוא עובד?

באמצעות החושים, הגוף קולט מידע מהסביבה, המידע עובר עיבוד במוח ומוציא פלט לצורך הסתגלות לסביבה. עיבוד חושי הוא חלק מויסות חושי. הוא מתרחש כאשר המידע שנשלח אל המוח מכל אחד מהחושים.
המוח מעבד את המידע ואומר לנו איך זה מרגיש, איך זה נראה, נשמע או איזה טעם וריח יש לזה. העיבוד החושי נקשר גם עם חלקים במוח הקשורים לזיכרון, לרגשות ועוד.
הפרעה לעיבוד התחושתי מאופיינת בבעיות משמעותיות לארגן תחושה שמגיעה מהגוף והסביבה ומתבטאת בקשיים בתפקוד בתחומי החיים המרכזיים.
יכולת הויסות החושי נמצאת בכל זמן ובכל מקום בצורה רציפה ואוטומטית. ליקוי בויסות החושי מתרחש כאשר משהו בתהליך נפגע (לרוב מולד). זה יבוא לידי ביטוי כאשר האדם מתקשה להגיב בדרך סתגלנית לתחושות יומיומיות אשר אחרים לא רואים בהן קושי. מה שיקבע האם ישנה הפרעה או לא היא התשובה לשאלה: האם יש קושי משמעותי או הפרעה בתפקוד ובהשתתפות בחיי היום יום?
כל אחד מאיתנו חווה אחרת את העולם. התגובות שלנו לא מושפעות רק מתגובה עצבית לגירויים אלא קשורות לזיכרונות, חוויות, התנסויות ועוד. לכן, לא כל רגישות לריח, לרעש, לאור או למגע היא הפרעה בכלל או הפרעה בויסות חושי בפרט. לכל אחד מאיתנו יש תגובות שונות לגירויים שונים בסביבתנו.
כלומר, הפרעה בוויסות חושי (Sensory Modulation Disorder ) היא מצב בריאותי המאופיין בקושי בתפקוד ובהשתתפות בעיסוקים כתוצאה מפגיעה ביכולת לווסת ולהתאים את התגובה ההתנהגותית לגירוי חושי.
קושי זה מתבטא בתגובות מוגזמות או בתגובות שאינן בהלימה לדרישות הסביבה. ניתן לסבול ממנה בכל גיל, יכולה להיות גנטית ואינה מופיעה ביום אחד. לרוב, זה דפוס מולד, שהורים יכולים לתאר כבר מינקות: היה תינוק לא רגוע, כל רעש קטן היה מקפיץ אותו, צרח כשהחלפתי לו בגדים, לא ישן בכלל או לחילופין, היה תינוק שקט ואדיש לסביבה.
מחקרים מראים ש- 5-16% מהילדים בגילאי גן ובית הספר סובלים מהפרעה בוויסות החושי.

מה משפיע על וויסות חושי

גורמים שיכולים להשפיע על ויסות חושי: אכילה לא מאוזנת, הפרעות שינה, מצבי דחק (סטרס), טראומה, שינויים הורמונליים. גורמים אלה יכולים להשפיע על האופן בו אנו קולטים גירויים מהסביבה, מעבדים אותם ומגיבים אליהם.
כיצד זה נראה? כשהגירוי לא נעים לי – אני נמנע, בורח מהגירוי או התפרצויות זעם או אי שקט.  כשאני לא מרגיש את הגירוי – מנסה להשיג גירויים בכל מחיר או אדיש ומתעלם מגירויים.

דרכי התערבות:

  • התאמת מטלות: תיעשה גם כדי להתאימה לדפוס התגובתיות האישי באופן שיקדם תפקוד (לדוגמה: התאמת סוגי בדים של הבגדים).
  • אסטרטגיות פיצוי: כוללות מגוון אסטרטגיות חושיות, קוגניטיביות ורגשיות המיושמות לפני, בזמן או מיד לאחר ביצוע מטלה מסוימת (לדוגמה: ניגוב חזק באמצעות מגבת לאחר הרחצה)
  • התאמת סביבה: ביצוע שינויים בסביבה לשם קידום תפקוד יעיל בסביבות השונות (גזירת פתקים בבגדים לילד עם רגישות).
  • גישה רמדיאלית: ניתן להיעזר בפעילויות סנסו – מוטוריות, הנבחרות על ידי הילד (לעתים לא באופן מודע) ומשפחתו, שיש בהן הנאה ומספקות גרייה מבוקרת ומותאמת אישית, המשפיעה על אופן העיבוד והפרשנות של מידע זה בהתאם לדפוס התגובתיות הגרייה החושית של הילד (למשל מסלול מוטורי לפני שיושבים לפעילות ליד שולחן).
  • גישה פסיכו- חינוכית: העלאת המודעות על ידי מידע, הסבר, סיבות לתגובת הילד. העלאת המודעות לילד, לסבא וסבתא, לאנשי חינוך ואנשים קרובים בסביבתו של הילד.

Author: יעל לביא פיטרו

אמא לשלושה ילדים, ניסיון של כ-8 שנים בעבודה עם ילדים בטווח גילאים ובמגוון קשיים. מאוד מאמינה בהליך הטיפולי ובעבודה משותפת על מטרות הילד יחד עם משפחתו.