תראו להם סרטים. הרבה סרטים.

הילדים של היום אוהבים מסכים. מאוד.
אפשר וכדאי לנצל את זה להתפתחות שלהם.
 
תראו להם את הסרטים. את הקלאסיקות הגדולות. אלה שגדלנו עליהם.
אלה שראינו כבר 50 פעם ושלא משנה איפה ניתקל בהם, נעצור הכול נתיישב ונצפה בהם שוב ושוב.

הסרטים שהיו פורצי דרך, שנגעו לכולם בלב, שכנראה גם עיצבו אותנו.
אלו שיש מאחוריהם מסר מדהים, גם ואולי בעיקר לילדים. 

הכתבה הזאת תדבר על הסרטים שאפשר להראות לבני ה 6+.
כלומר מלך האריות, שרק, במבי – כמובן כבודם במקומם מונח.
אבל בואו נדבר רגע על הסרטים הגדולים לילדי העשרה. 

 

אין הרבה כאלה. אפשר למנות אותם על שתי ידיים. כדאי להראות להם אותם באנגלית עם כתוביות עברית.
בני ה 10 פלוס ייהנו וירוויחו אוצר מילים חדש באנגלית. ואת ילדי ה- 6-7 שימו ממש לידכם, ואחת לכמה משפטים תלחשו להם בשקט מה הוא אמר.

מעבר לכיף הגדול של הורה שנהנה סוף סוף להראות לילד את הסרטים הגדולים שגם הוא אהב, הסרטים האלה יתרמו תרומה משמעותית להתפתחות הרגשית חברתית שלהם.
הם גם יילמדו מהם המון על סיטוצאיות בהם הם נתקלים ונדרשים להם כמעט כל יום:
בולינג, שליטה, וויסות עצמי, חברות אמת ועוד המון.

10 הסרטים הגדולים 

הנה הרשימה המומלצת שלי. איך הם השפיעו עלי בתור נער, ואיך כעת הם השפיעו גם על ילדיי שצפו בהם: .
 
  1. קראטה קיד – כי בסצנת הסיום, כשדניאל לרוסו מדדה על רגל אחת, ואז עושה את תנועת העגור ומנצח את התחרות הגדולה, ואוו איזה רגע. מאז שראינו את הסרט, בכל פעם שאני הולך עם הילדים לים ויש שם עמוד, הם עולים עליו ועושים את תנועת העגור. ועל הווקס אין ווקס אווט אין מה לדבר. וגם בגלל שזה סרט שידע לטפל טוב מאוד בנושאים של בריונות והבדלי מעמדות. אהה כן וגם בגלל מר מיאגי. זה היה אחד הסרטים הראשונים שראיתי בתור ילד. אחותי הגדולה תמי לקחה אותי אליו. קולנוע הוד ת”א. אני זוכר את זה כמו היום. היא אמרה לי בדרך, שבסרט הזה, צריך לקחת דף ועט ולרשום את כל המשפטים שמיאגי אומר. אוי כמה שהיא צדקה.
  2.  לשחרר את ווילי –  כי הרגע הזה שג’סי קורא לווילי הלוויתן לקפוץ מעל החומה… והרגע הזה שהוא באמת קופץ מעל החומה.. וואוו ! סרט שאומר כל מה שצריך על חברות בין אדם לבין חיה. ועל אמונה. 
  3.  ביג – כי זה טום הנקס במיטבו. ג’וש באסקין בן ה – 13 מראה לכל הגדולים, שכל מה שצריך כדי להצליח באמת בחיים, זה לחזור קצת להיות ילד. אהה כן, וגם בגלל הסצנה של הפסנתר שטיח (צ’ופסטיקס). כשאני שומע את זה היום מתנגן בבית, זה תמיד מעלה חיוך רחב.
  4. בחזרה לעתיד – כי זה סרט הפנטזיה וההרפתקאות הכי מוצלח שהיה אי פעם. לא ייאמן איך מרטי, דוק וסטיבן שפילברג חזו את העתיד של שנות ה 2000 אי שם בשנות ה- 80. חוץ משרוכים שקושרים את עצמם – הכול הגיע 20 שנה אחרי. מה שנקרא: “גרייט סקוט”. וגם, כי זה סרט התבגרות של נער שזוכה להגשים כנראה משהו שכל אחד מאתנו רצה: לתקן טעויות שההורים שלנו עשו.
  5. הסיפור שאינו נגמר – כי למרות האפקטים הפלסטיים והיחסית פשוטים, זה היה הסרט שהכניס אותנו לעולם הפנטזיה ולעולם הספר. סרט מקסים שגם כן נגע בנושא הבולינג. יש שיגידו שהספר טוב יותר מהסרט. אז מה. עדיין הוא היה נחשב לסרט הפנטזיה הטוב ביותר. והשיר האגדי שיצא ממנו בכלל הפך אותו לאייקון תרבותי.
  6. אי טי – כי הוא היה באמת חבר מעולם אחר. הבת שלי הזילה דמעות בסצנת הסיום. מי לא. הרגע הזה שבו אליוט נותן לאי טי ללכת – קורע לבבות. סרט שמראה איך ילד קטן אחד, מול כל האנשים והעולם, מצליח להיות היחידי שמתקשר ומציל את אי טי החייזר. והוא אי טי, משנה את חייו לתמיד. באמת מדהים.
  7. הנסיכה הקסומה – כי זה היה סרט האגדות פנטזיות הרפתקאות הכי טוב של שנות ה – 80. כי זו הייתה עלילה שנתנה לנו את האגדה הכי טובה שרק אפשר. נערה / נסיכה שנרדפת על ידי נסיך. ואהובה פשוט העם שהפך ללוחם אמיץ שמתגבר בדרך על שלל דמויות מדהימות בסרט הזה שגם סיפק נופים מרהיבים של אירופה סטייל ימי הביניים. באטרקאפ, ווסטלי, הנסיך המפרדיק, ויזיני, פזיק ואיניגו מונטויה עם המשפט האלמותי: “Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die” כולכם נשארתם אלמותיים.
  8. טרמינל – כי מי בכלל שמע על קרקוז’יה ? אין קרקוזי’ה. איך סרט אחד, ושחקן ענק, מראה לכולם וגם לילדים, שאפשר להסתדר ולצאת מכל פלונטר. גם כשאתה נלכד בשדה התעופה, לבד בעולם, בלי שפה, בלי כסף ובלי כלום. שום דבר שם לא היה קשה לויקטור נברובסקי. גם כשהכול היה נראה אבוד.
  9.  להתחיל מחדש – כן שוב טום הנקס. לפני שהראיתי לילדים את הסרט, שאלתי אותם: “תגידו אתם מאמינים שאפשר לעשות סרט שלם רק עם בן אדם אחד ובלי שום אפקטים ומסכים ירוקים?” הם אמרו אין סיכוי. אז הנה סרט שכנראה ריתק את כולנו בגלל זה. אבל לא רק. כי בעיקר הוא הראה שגם כשהכול ממש אבוד, כאשר חולפות להם שנים ואתה לבד לבד לבד על אי בודד. מחוץ לכל ציוויליזציה ומאבד כבר כל תקווה שמישהו יציל אותך. גם אז – אסור לאבד תקווה. אהה כן, וגם בגלל הקטע הזה שהוא מצליח להדליק את האש וצועק i made fire !! מאז שראיתי את הסרט לפני 20 שנה כבר, כל פעם שהצליח לי משהו, אמרתי לעצמי בלב: !! I made fire . עכשיו גם הילדים אומרים את זה.
  10. תעלת בלאומליך – כן. תעלת בלאומליך. תתפלאו. ילדים בני 7,10 ישבו מרותקים. ואני ממש התמוגגתי שהנה הם רואים את כל גדולי הדור בסרט אחד ונהנים. את בומבה צור, שייקה אופיר, אבנר חזקיהו, אלברט כהן, גדעון זינגר, זהרירה חריפאי, גבי עמרני, אורי זוהר, מוסקו אלקלאי, אושיק לוי. תענוג אמיתי וגם שיעור לחיים על מה זה בירוקרטיה ומה היא עושה.

תראו להם סרטים. הרבה סרטים.

Author: עופר צוקר

שלום, שמי עופר, איש חינוך מגבעתיים. האהבה לחינוך התחילה כבר לפני 30 שנה עת שימשתי כמפקד הפנימייה/ביה"ס של חיל החימוש. מאות השוחרים שהתחנכו התבגרו והצליחו, לימדו אותי שחינוך טוב ואהבה, הם המפתחות האדירים להצלחה של כל ילד. עולם החינוך תמיד ריתק אותי, ואחרי קריירה ארוכה בעולם העסקי, מצאתי את עצמי בשנתיים האחרונות שב לתחום, משלים MA בהתמחות לגיל הרך, ופונה ליזום פרויקטים בתחום החינוך. בין השאר ביצירת האתר שלפניכם.