תכנון החופש הגדול

“הכול הכול אני יכול כי זה החופש הגדול..”

החופש הגדול מגיע ואתו מגיעות כל תופעות הלוואי אצל ההורים: חרדה, חשבונאות, רעידות בכל הגוף, עצבנות בלתי נשלטת, כעסים על – סבתא, מערכת חינוך, קייטנה, שכנים.. (מחק את המיותר).
רובנו, ההורים, חוששים מהחופש הגדול. מדוע? כי צריך לדאוג לילד לתעסוקה מלאה, כי צריך גם לעבוד (לפעמים) ובעיקר כי זה מוציא הרבה כסף!
אז אפשר גם אחרת! אפשר לעבור את החופש בשלום ללא הוצאות מופרזות.
אפשר אף ליהנות בחופש מפעילויות לא שגרתיות אשר אינן מחייבות הוצאות כספיות כבדות ואפשר אף ללמוד מהחופש הגדול.

ליהנות מהדברים הקטנים

דבר ראשון ולפני הכול אנחנו צריכים להבין שהילדים שלנו זקוקים לחופש, כלומר אין כל צורך למלא להם את הימים מהבוקר ועד הערב בפעילויות כאלה ואחרות.
לפעמים חשוב לאפשר לילד “להשתעמם”. ילד “משועמם” ימצא לעצמו תעסוקה! לשיטתי אין דבר כזה משעמם לילד. אך מכיוון שמגיל צעיר ביותר ההורים ממלאים כל רגע פנוי אצל הילד (חוגים, אטרקציות..) נוצר מצב שילדים אינם יודעים להעסיק את עצמם לבד ו”להמציא” פעילויות מיוחדות.
כמו כן כאשר מציפים ילדים מגיל צעיר בגירויים רבים הם מפתחים תלות ברמת גירוי גבוהה וקשה להם מאוד לגלות סיפוק או הנאה מדברים “רגילים”.

וכך נוצר לו מעגל קסמים שככל שההורים מציפים את הילד בפעילויות מגרות, הילד זקוק ליותר גירויים וקשה לעמוד בביקוש.
אז בואו נחזיר את השפיות להורות ולילדים ונלמד אותם ליהנות גם מהדברים הקטנים ובעיקר שאושר לא תמיד קונים בכסף, אפשר ליהנות מדברים חינמיים.

תכנית לחופש הגדול

ולעצם העניין – תכנון החופש הגדול- שבו עם ילדכם/ילדיכם ייבנו תכנית לחופש על בסיס שבועי, כלומר מה צפוי להיות בשבוע הקרוב.
ילדים אוהבים לדעת מראש מה צפוי להם (גם מבוגרים) כדי שיוכלו להתכונן לקראת הדבר.
אל תגידו “נקום מחר ונחליט” מה נעשה, עד שתחליטו יעבור חצי יום, הילד כבר ישתגע מהציפייה להחלטה ואז לא נשאר מספיק זמן לבצע את מה שהחלטתם.
תכננו מראש ושתפו את הילד בתוכניות.
אפשר לשתף בפעילויות עוד חברים ואפשר לקיים רוטציה עם משפחות נוספות, כל פעם הפעילות אצל מישהו אחר (ואז חשוב לשבת יחד לתכנן את הפעילויות מראש)
בטוחה אני שיש לכם עוד הרבה רעיונות טובים ופשוטים אשר כל אחד מאתנו יכול ליישם ללא הרבה מאמץ. שתפו אותנו.
ממליצה לתלות תכנית עבודה שבועית על המקרר/דלת – לסמן כל יום מה התוכנית (אפשר ע”י תמונה או בכתב לילדים שכבר קוראים) וכך הילד ידע ערב קודם מה התוכנית, מה מצפה לו.

תודה לכם,

אריאלה.

Author: אריאלה זמיר

שמי אריאלה זמיר, אני אמא ל-4 ילדים וסבתא ל-9 נכדים (בינתיים). מזה 40 שנה אני עוסקת בחינוך לגיל הרך. התחלתי את חיי בקיבוץ ולימים עברתי לעיר (הרצליה) ושם פתחתי את הגן שלי "גן יחד". מזה כ-17 שנים אני עוסקת בנוסף לגן בהנחייה ולווי הורים כאשר התמחותי היא בהורות לגיל הרך. אני מגיעה אליכם עם ידע תיאורטי רב ומגוון ועם ידע וניסיון מעשי רב אף יותר. בהנחיות, הליווי וההדרכה אני משלבת את הידע התיאורטי ובעיקר את הניסיון המעשי שלי מהשטח, ונותנת לכם, ההורים, כלים מעשיים להתמודדות יומיומית בנוסף לידע.