עצמאות כאבן דרך להתפתחות הילד

 

מהי עצמאות?

עצמאות מוגדרת כ”עמידה ברשות עצמו, אי תלות באחרים, אוטונומיה”.
תינוקות תלויים לחלוטין בהוריהם. תוך כמה חודשים בלבד, הם כבר מתחילים לעשות דברים לבד.
לאט לאט הם רוצים ומנסים לעשות דברים בכוחות עצמם, למשל: לאכול לבד או לשחק לבד.
ככל שהם גדלים, היכולת שלהם לעשות דברים לבד מתרחבת ומתפתחת.
ברגע שילדים עושים דברים לבד, הם מרגישים תחושת יכולת ומסוגלות גבוהות, דבר התורם לדימוי העצמי ולביטחון העצמי שלהם.
כשאנחנו מאפשרים לילדים לעשות דברים בעצמם, אנחנו משדרים להם שאנחנו סומכים עליהם ועלינו לאפשר זאת כבר מגיל מספר חודשים מביאה לעצמאות כאבן דרך להתפתחות הילד
הערות כמו “מה אתה עושה?” “אסור” “אל תיגע” ללא הסבר מדוע, יכולות ליצור את האפקט ההפוך ולרמז לילד שאנחנו לא סומכים עליו, ששיקול הדעת שלו לא תקין ושהוא לא יכול להיות עצמאי.
סביב גיל שנתיים, הפעוט מתחיל לפתח את התודעה שלו, התפיסות החברתיות והסביבתיות והערות שכאלה יכולות להפוך את הילד לתלותי.

כיצד נוכל לעודד את הילד לעצמאות מבלי לפגוע בו?

דברו לילדים במעשים, כוונו אותם למקום הנכון כאשר הם זוחלים למקום מסוכן; תנו להם לשחק וליהנות עם החברים גם במחיר שייפלו או יפצעו מעט,
חייבים ליפול לפני שלומדים ללכת.
כאשר מדובר בילדים יותר גדולים חשוב להסביר בצורה רגועה ושקולה שלמשל “בכביש יש מכוניות גדולות ומהירות שלא יכולות לראות אותך טוב, והן לא יספיקו לעצור אם תקפוץ לכביש. בגלל זה אתה לא משחק ליד הכביש ולא רץ אליו”.

על מנת שילד יהיה עצמאי בהמשך חייו, בגן, בביה”ס – עליו להתחיל במעגל הכי קרוב אליו והכי בסיסי, שזה הטיפול העצמי הוא נקרא גם ADL- activity daily living
והוא גורם מוטיבציוני חשוב (להתלבש, להתפשט, גרביים, נעליים, לעזור בזמן המקלחת ועוד).

גורמים המשפיעים על עצמאות הילד:

דיאלוג בין פינוק לעצמאות וסמכות הורית – מדי פעם לעזור לו לבצע משהו שהוא יכול לבד.

גורמים פנימיים (המשפחה):

  • טיב היחסים הרגשיים של ההורים והילד.
  • תפיסתם החינוכית של ההורים בכלל ובפרט בכל הנוגע לדרבון לעצמאות.
  • מיקומו של הילד בין אחיו ומגדרו.
  • אופיו של הילד, תכונותיו ויכולותיו השפעה על המידה בה תוענק או תידרש ממנו עצמאות.

גורמים פנימיים (מחוץ למשפחה):

  • סביבת המגורים
  • ההתפתחות הטכנולוגית.
  • מיקומו של הילד בין אחיו ומגדרו.
  • התרבות והנורמות המאפיינות את התקופה בה הוא גדל (שינויים תרבותיים וטכנולוגיים (מכוניות פרטיות, טלפונים ניידים וכד’)
    מביאים לכך שממרבית הילדים נדרשת כיום פחות עצמאות בתחומים שאך לפני עשורים אחדים היה מצופה מהם להפגין עצמאות רבה).

עצמאות כאבן דרך להתפתחות הילד מובילה לתחושת יכולת ומסוגלות התורמת לדימוי העצמי ולביטחון העצמי של הילדים.

Author: יעל לביא פיטרו

אמא לשלושה ילדים, ניסיון של כ-8 שנים בעבודה עם ילדים בטווח גילאים ובמגוון קשיים. מאוד מאמינה בהליך הטיפולי ובעבודה משותפת על מטרות הילד יחד עם משפחתו.