חשיבות המשחק להתפתחות הילד

בואו נדבר קצת על משחקים…

משחק (Play) הוא פעילות המונעת בדרך כלל ממקור פנימי ומספקת הנאה, שעשוע ולמידה ומתקיימת לכל אורך מעגל החיים.
הוא כולל בתוכו פעילות נוירו-מוסקולרית, חושית וקוגניטיבית ומוגדר כתהליך למידה עם אובייקטים אנושיים ולא אנושיים.
המשחק מתקיים באופן אוטומטי ובאמצעותו הילד לומד על העולם, רוכש שליטה על גופו וסביבתו. דרכו הוא לומד חוקים, נורמות חברתיות ושפה שיאפשרו לו להתמודד עם דרישות הסביבה. זהו עיסוקו הראשוני והעיקרי של הילד.

 

מגוון החשיבויות של המשחק

חשיבות לימודית: פיתוח קשב, ריכוז, יכולת חשיבה וזיכרון.

חשיבות גופנית: פיתוח מיומנויות מוטוריות גסות ומוטוריות עדינות.

חשיבות מנטלית: מעודד יכולת פתרון בעיות ומפתח את הדמיון.

חשיבות חברתית: הכרת חוקים, דחיית סיפוקים, מעודד שיתוף פעולה, נורמות חברתיות, תפקידים, הבנת הסביבה, הכרת ברצונות של האחר.


התפתחות המשחק (הערכה גסה של טווח הגילאים)

משחק סומטוסנסורי (0-24 חודשים): חקירת הסביבה דרך הגוף והחושים בדרך אקראית.

משחק בניה (קונסטרוקטיבי): בשנת החיים השנייה, שימוש בחפצים לבניית משהו אחר (כמו מגדל של קוביות).

משחק סימבולי (2-4 שנים): סביב גיל 3, פיתוח המושג “חבר”, משחקי העמדת פנים, חיקוי.

משחק סוציו – דרמטי (3-7 שנים): משחקי תפקידים ודמיון.

שלב ה – game (גיל 7 ומעלה): חשיבות קבוצת השווים, הנאה מחוקים מורכבים.

 

אז שחקו ותיהנו!

יעל לביא פיטרו – מרפאה בעיסוק, מדריכת הורים וילדים, בעלת ניסיון של כ-8 שנים בעבודה עם ילדים בטווח גילאים ובמגוון קשיים. 

Author: יעל לביא פיטרו

אמא לשלושה ילדים, ניסיון של כ-8 שנים בעבודה עם ילדים בטווח גילאים ובמגוון קשיים. מאוד מאמינה בהליך הטיפולי ובעבודה משותפת על מטרות הילד יחד עם משפחתו.