שברו את הכלים ולא משחקים

המשחק ביחד עם חברים, היא מיומנות מפתח שגורמת לילדים להיות חיוניים יותר, ערניים יותר, ולחוות תחושת שותפות ושייכות.
אך הרבה פעמים באמצע המשחק – אחד המשתתפים “שובר את הכלים”, מגיב בכעס ותסכול והמשחק מתפרק.
כדאי וחשוב לזכור כי משחק משותף בין ילדים, גורר לעיתים קונפליקטים הגורמים לא פעם להתנגשות בין רצונות.
כדי לשמור על המשחקיות ולא “לשבור את הכלים” על הילד להיות מסוגל להתאושש מהר מאכזבה, להגביר את הגמישות שלו ולהסכים להתפשר.
בכך להשיג שליטה עצמית מרבית ומצד שני, גם להבין את כוונת האחר.

כגננת חשוב לי להתערב ולתווך בין המשתתפים על מנת לשמור על הנאה וחוויית ההצלחה בין המשתתפים. אבל איך אפשר לשמור על שהמשחק בין הילדים יימשך ?

להלן עצות לשמירה על רצף המשחק וחיוניות המשחק

  • התערבות – ההתערבות שלנו כמבוגרים חשובה במיוחד. חשוב שנתווך ונתערב על מנת שלא יפלט ילד מהקבוצה וירגיש דחוי. הרגשה זו עלולה לגרום לדימוי עצמי נמוך ואם יחווה זאת פעמים רבות – עלול להימנע מאינטראקציה חברתית.
  • הצבת גבול – הצבת גבול ברור ולא פוגעני מבלי לנקוט עמדה או צד בין המשתתפים.
    לדוגמא: “אני מבינה שאת רוצה…. והיא רוצה כך… אבל אנחנו לא מעליבים”.
  • ייחוס של כוונות טובות – חשוב שהילד יצבור הצלחה חיובית ותחושת מסוגלות. לכן, נייחס כוונה טובה להתנהגות ונתווך את כוונת המשתתף.
    לדוגמא: “את התכוונת…, בטח לא התכוונת לפגוע ב… אבל…”
  • הצעת פתרונות חלופיים – נתווך בין שני הצדדים ונאפשר להם שיח בו הם יציעו פתרונות שיהיו מקובלים על כולם.
    לדוגמא: “בואו נחשוב יחד איך אפשר לפתור..”
  • אימון ותרגול – נעזור לאמן ולתרגל שיח חברתי שאינו פוגע. ככל שהילד יתאמן יותר וישכלל את המיומנות שלו לשיח חברתי כך יצליח יותר לשמור על משחקיות והנאה וכמובן דימוי עצמי חיובי.

המשחקיות בגיל הצעיר, חשובה מאוד להתפתחות הרגשית חברתית של הילד.

בעזרת הכלים הקטנים אך החשובים הללו, נוכל לוודא שהילד מצטרף למעגל המשחקיות וחווה תחושת שותפות ושייכות.

Author: טלי קדמי

שלום, שמי טלי ואני גננת ומנהלת גן לגילאי 3-6. בעלת תואר שני בחינוך לגיל הרך, וניסיון רב במערכת החינוך וכמנהלת גן. במהלך עבודתי מלווה את הילדים, תומכת ומחזקת תחומים רבים בכדי להביאם להתפתחות תקינה ובריאה. כגננת מקבלת כל ילד כמו שהוא, ומאפשרת לו לממש את הייחודיות שלו. מפתחת ומעודדת את תחושת המסוגלות והעצמאות. מעצימה את הילד בכוחות הפנימיים שבו. מאמינה בשיתוף פעולה בין ההורים והגן ומדריכה את ההורים בהתאם לצורך.