7 דרכים לעודד ילדים לאכול ירקות ופירות

אכילה בררנית

אכילה בררנית היא תופעה נפוצה בגיל הצעיר. הורים רבים מדווחים על אכילה בררנית אצל ילדיהם כבר מגיל שנתיים.
ישנן סיבות רבות מאד להתפתחות אכילה בררנית, והוצאת ירקות ופירות מן התפריט היא אחד התופעות הנפוצות ביותר. 
בשל החשיבות התזונתית של ירקות ופירות המכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים ועוד הרבה דברים חשובים התורמים לבריאותינו ולהתפתחות טובה אצל ילדים,
ממליץ משרד הבריאות לשלב 5 פירות וירקות מסוגים וצבעים שונים בתפריט היומי.
לכן, חשוב להמשיך ולנסות לשלב ירקות ופירות החיוניים לגדילה והתפתחות בריאה אצל ילדים שנמנעים ומסרבים לאכול. בנוסף, ילדים שילמדו ליהנות מאכילת ירקות ופירות ימשיכו בסבירות גבוהה לאכול אותם בחייהם הבוגרים, ובכך להוריד את הסיכון שלהם למחלות רבות בהמשך החיים.

אז איך לעודד ילדים לאכול ירקות ופירות ?

  1. התחילו בצלחת שלכם. ילדים מחקים את ההורים. בראש ובראשונה, היו מודל לחיקוי. רצוי להגיש ירקות ופירות לכל המשפחה וגם לאכול בעצמכם.
    כשהילדים רואים את ההורים נמנעים מירקות הם מבינים שגם הם יכולים.
  2. מטבלים – במחקר שבדק אכילה של ירקות נמצא כי כאשר הגישו מטבל לירקות, ילדים הגדילו אכילת הירקות ב-80%.
    אפשר להציע מגוון של מטבלים – יוגורט,שמנת, חומוס, טחינה, אבוקדו, עגבניות ועוד.
  3.  משחק הטעימות – להנהיג מבחן טעם מהנה. מגישים ירק/ פרי ב-3 דרכים שונות ומעודדים את הילדים להריח, ללקק לטעום או רק להגיד איזה הבדל הם רואים. ולבחור מה הכי טעים.
  4. מדבקות על טעימות. תגמול במדבקות בטבלה בכל פעם שהם טועמים משהו חדש. צבירה של מדבקות יכולה לתגמל אותם במשהו שאינו אוכל (ובטח לא ממתק). למשל, סיפור נוסף לפני השינה.
  5. לא ללחוץ. לחץ על ילד לאכול בדרך כלל יעשה אפקט הפוך, מאחר וזהו אינו מניע פנימי שלהם. אם הירקות והפירות יהיו בצלחתם, או אפילו בסמיכות לה, ללא לחץ לאכול אותו יתכן שהם ינסו לטעום בזמן שלהם. חשוב להמשיך לגרום שיהיה נגיש להם.
  6. לשחק וליצור עם ירקות ופירות. אפשר ליצור תמונה מירקות ופירות, לבנות מגדלים רכבות, או מבנים בעזרת קיסמים. שלל רעיונות יצירתיים אפשר למצוא בקלות ברשת, והסיכוי שהילדים “יאכלו את יצירות האומנות” שלהם יגדל.
  7.  חשיפה, חקירה והרחבה. חשיפה למגוון ירקות ופירות ולא להתמקד רק ב2-3 קבועים. הילדים יכולים לעזור בשטיפה, קילוף, חיתוך והגשה לשולחן.
    לעודד את הילדים לחקור את הירקות והפירות: למעוך פלח תפוז, לתקוע אצבע בבננה, להריח קליפה של קלמנטינה.
    הרחבת מתכוני ההכנה של ירקות ופירות – לנסות דרכים חדשות ושונות ממה שאתם רגילים לבשל אפונה או שעועית ירוקה, למשל, לגוון בתבלינים, אפיה, צליה, טיגון.

הכי חשוב לא להתייאש. רק בגלל שילד לא אוהב משהו יום אחד, לא אומר שהוא לא יאהב את זה בפעם אחרת.
בלוטות הטעם שלהם מתפתחות כל הזמן, ומחקרים מצביעים על כך שילדים צריכים לנסות אוכל חדש 10-20 פעמים לפני שיקבלו אותו.
כמובן שתוכלו לעזור להם על ידי שיפור הטעם. מטבלים, צלייה, אופילו חמאה וגבינה הם כולם משחק הוגן!!!
בהצלחה.

 

Author: דפנה שריקי

תחום העניין וההתמחות שלי ב-20 שנה האחרונות הוא ריפוי בעיסוק התפתחותי. כיום, עובדת בבית חולים שניידר ובקליניקה הפרטית בטיפול בתינוקות, פעוטות וילדים בעלי קשיים התפתחותיים בתחומי תפקוד שונים, קשיים בויסות חושי, הפרעות אכילה בגיל הינקות והדרכת הורים.