משחקי תנועה חברתיים בבית

עם ההתפתחות הטכנולוגית, מבלים ילדינו זמן רב יותר ויותר מול מסכי הטלוויזיה הטלפון והמחשב.
משך זמן זה, הוארך באופן ניכר בתקופת מגפת הקורונה שבעקבותיה התארכה גם השהייה בבית. ילדים זקוקים לתנועה ולמשחק לבריאותם והתפתחותם.
כל משחק תנועתי מפתח מיומנות וכישורי חיים. במשחק הקבוצתי עם ילדים אחרים או מבוגרים, הילד מתמודד עם תסכולים, הפסדים, המתנה בתור, שיתוף וקבלה של האחר.
כשההורים משחקים עם הילדים כשווים, הם משמשים כמודל לחיקוי וגם להנאה משותפת.

אז מה החשיבות במשחק תנועה חברתי?

  1. שיפור קשרים חברתיים – ניתן לשחק עם חברים באותו הגיל, לשלב ילדים בגילאים שונים במשפחה, או לשחק עם ההורים. 
  2. התנועה משפרת את זרימת הדם, את סיבולת הלב והריאות, ומאפשרת הוצאת אנרגיה.
  3. משחקי תנועה משפרים מיומנויות מוטוריות כגון שיווי משקל, טווחי תנועה, חיזוק שרירים, קואורדינציה, זריזות, ולימוד מיומנויות מוטוריות חדשות.
  4. גירוי הדמיון יצירתיות ויוזמה.
  5. המשחק התנועתי מגבש את המשפחה, מצחיק ומהנה.

רעיונות למשחקים תנועתיים אותם ניתן לשחק בבית:

1. אחת שתיים שלוש דג מלוח
הנחיות: הדג המלוח עומד צמוד לקיר. שאר המשתתפים עומדים במרחק כ-10 מטר ממנו, מאחורי קו קבוע מראש. ה”דג המלוח” מסתובב עם הגב למשתתפים, עוצם עיניים, קורא “1, 2, 3 דג מלוח”, ושוב מסתכל אל המשתתפים. בזמן שהוא קורא, יתר המשתתפים מתקדמים לעברו. כאשר הוא פוקח עיניים הם קופאים במקום. אם הדג המלוח רואה מישהו זז, הוא פוקד עליו לחזור לקו התחלה. מטרתם של המשתתפים להגיע אל הדג המלוח ולגעת בו. השלב השני הוא משחק תופסת, מי שנתפס הופך להיות הדג המלוח בסיבוב הבא.
מה מפתחים: שיווי משקל, מעברים ממצב נייח לתנועה וחזרה לנייח, זריזות, קשב.
2. כסאות מוזיקליים (משחק הכיסאות)
הנחיות: במרכז אזור המשחק מונחים כיסאות שמספרם קטן באחד ממספר המשתתפים. הכיסאות מסודרים בשורה, כך שפני כל כיסא הוא בכיוון ההפוך מזה שלצידו. במהלך כל תור מושמעת מוזיקה וכל זמן שהיא מושמעת, מסתובבים המשתתפים סביב הכיסאות, אך אסור להם להתיישב עליהם. עם הפסקת המנגינה על כל משתתף לתפוס במהירות כיסא להתיישב עליו. המפסיד בכל סיבוב הוא זה שנותר ללא כסא. לפני כל סיבוב מוציאים כיסא נוסף. השלב האחרון במשחק הוא התמודדות בין שני משתתפים על הכיסא האחרון והמנצח הוא זה שמצליח לתפוס אותו.
מה מפתחים: קשב, זריזות, תכנון מוטורי.
3. מסלול מכשולים
הנחיות: בונים ביחד מסלול מכשולים יצירתי בבית. ניתן להשתמש בחפצים שונים בבית (שולחן, כסא, כריות, בקבוקים, וכדומה) ולהשתמש בתנועתיות מגוונת (קפיצות מגובה, קפיצות על רגל אחת, לעבור מתחת, סללום, זחילה, הליכה עקב בצד אגודל וכדומה). ניתן למדוד זמנים ולראות אם אפשר לקצר את משך הזמן במסלול עם התרגול או פשוט לבצע את המסלול לפי ההנחיות המקדימות.
מה מפתחים: התמצאות במרחב, זיכרון, שיווי משקל, קפיצות ועוד, בהתאם לבניית המסלול.
4. מחבואים
הנחיות: משתתף אחד משחק בתפקיד ה”עומד”. הוא עומד צמוד לקיר עוצם עיניים וסופר עד 10 בקול, בקצב ידוע. בזמן הזה שאר המשתתפים מתחבאים. בתום הספירה הוא אומר: “מי שעומד מאחורי או מצדדי הוא העומד”. לאחר מכן הוא פותח את עיניו ומתחיל לחפש את המתחבאים. כאשר הוא מוצא מישהו הוא רץ במהירות להיכן שספר, נוגע בקיר, קורא “אחת שתיים שלוש” ונוקב בשמו של המשתתף שמצא, וכך פוסל אותו. המטרה של המתחבאים היא לגעת בקיר ולקרוא “אחת שתיים שלוש” ואת שמו של העומד לפני העומד. האחרון שנשאר במחבוא הוא המנצח.
מה מפתחים: יצירתיות. זריזות.

טיפים במהלך המשחק המשותף:

⦁ חזרתיות  – חשובה לשיפור למידה. היכולת משתפרת עם התרגול.
⦁ חיזוק הילדים – חשוב לחזק את הילדים על הצלחות ולהעיר פחות על כישלונות. אלו הרגעים שבהם נבנה הביטחון העצמי של הילד.
⦁ ההנחיות הן רק המלצות. קיימות גרסאות שונות לכל משחק ואפשר גם להמציא חוקים המתאימים למשפחה. כמובן שיש צורך להתאים את המשחק לגיל הילדים.
⦁ בטיחות – דאגו לשמור על בטיחות כולם ולהרחיק חפצים ורהיטים שעלולים לסכן.

עודדו את ילדיכם ואת עצמכם לקום ולשחק, רעיונות נוספים למשחקים בבית ובחצר בכתבה הבאה.

Author: מרב ווטמברג

פיזיותרפיסטית מומחית בטיפול בילדים כ- 30 שנה. במהלך השנים עבדתי במכונים להתפתחות הילד, בבתי חולים במחלקות ילדים טיפול נמרץ ילדים ופגייה, גנים טיפוליים ובתי ספר. מוסמכת להתפתחות הילד וטיפול בתינוקות וילדים מטעם האיגוד הישראלי ל- NDT. חמש שנות ניסיון בעבודה בארצות הברית והסמכה כפיזיותרפיסטית מומחית לילדים מטעם ארגון הפיזיותרפיסטים האמריקאים. ב- 20 השנים האחרונות מטפלת בקליניקה פרטית. מתמחה באבחון וטיפול בתינוקות, ילדים והוריהם במצבים דוגמת איחור או עיכוב התפתחותי, אסימטריה התפתחותית, סרבול מוטורי, שיתוק מוחין ועוד. מדריכת הורים ומלווה משפחות בהתמודדויות היומיומית. אני מאמינה שטיפול מיטבי יש להעניק באופן המקצועי ביותר באווירה הנעימה ביותר תוך ליווי, שיתוף והתייחסות למשפחה בכללותה לאורך כל הדרך.