נסיעה עם ילדים – משחקים שעושים כיף

החורף כמעט ונפרד מאתנו, ועונת הטיולים מתקרבת. יחד איתה מתקרבות הנסיעות המשותפות ברכב ליעד הנכסף.
נסיעה משפחתית ברכב היא הזדמנות נפלאה לפתח ולהרחיב יכולות התפתחותיות ושפתיות מגוונות בדרכים משחקיות ומלהיבות.

הנה כמה משחקים משפחתיים כיפיים לנסיעה:

 

1. אני רואה…

משחק לשיפור יכולת התיאור וההגדרה, וגם ליכולת הזיכרון וההקשבה.
במשחק זה המשתתפים מתבקשים להסתכל דרך החלון ולתאר פריט כלשהו שראו בדרך, מבלי להגיד את שמו.
יושבי הרכב צריכים לנחש את הפריט על-פי התיאור. ניתן לעזור עם התיאור לילדים הצעירים דרך שאלות מכוונות, כגון: האם זוהי חיה? האם זהו כלי רכב?

2. ארזתי בתיק…

משחק מעולה ומלהיב לשיפור והרחבת זיכרון העבודה.
המשתתף הראשון מתחיל: “ארזתי בתיק נעליים”. המשתתף הבא אחריו צריך לזכור את הפריט הראשון ולהוסיף פריט נוסף.
המשתתף השלישי צריך לזכור שני פריטים, להוסיף שלישי וכך משחקים בסבב בין היושבים באוטו. נסו בכל פעם להגדיל את כמות הפריטים שיש לזכור.

3. מילה שמתחילה ב…

משחק המעודד את פיתוח המודעות הפונולוגית ומתאים החל מגילאי הגן.
המשתתף הראשון מתחיל: “אני חושב על מילה/ חיה/ אוכל/ שם של ילד שמתחיל ב… ל’ (La)”.
הבא אחריו בסבב צריך למצוא מילה שמתחילה באותו הצליל, ובוחר צליל חדש לבא אחריו, וכן הלאה.
אם הילד עוד מתקשה, ניתן לעזור לו עם רמז נוסף: “אני חושבת על חיה שמתחילה ב- כ’ (Ke) ונובחת”.

4. המנמק הצעיר

משחק משעשע לשכלול יכולת ההנמקה וארגון המסר. יושבי הרכב מתחלקים לשתי קבוצות. בכל סבב נבחר נושא שבו אחת הקבוצות מנמקת “בעד”, והקבוצה השנייה מנמקת “נגד”.
הקבוצה עם מספר הנימוקים הגבוה ביותר היא המנצחת. ניתן לבחור מבין מגוון נושאים:
האם עדיפה נסיעה בבוקר או בערב? האם עדיף לטייל במדבר או בחורשה? האם כדאי לקחת הרבה או מעט משחקים לטיול? האם עדיפה חופשה של מנוחה או של טיולים?
ועוד כיד הדמיון הטובה..

זכרו שלעתים הישיבה ברכב מזמנת לנו איכות שקשה לייצר בשגרה העמוסה שלנו, והעיקר – סעו בזהירות ובנחת!

Author: מעין פלד זנו

שמי מעין ואני קלינאית תקשורת. בעלת ניסיון רב בטיפול בהפרעות קול, הפרעות שטף הדיבור, שיבושי היגוי, לקויות שפה, עיכוב שפתי ועבודה עם חרשים וכבדי שמיעה בגיל הרך. מוכרת כמטפלת מוסמכת לטפל בילדים בגיל הרך. בעלת ניסיון רב בהדרכות הורים לקידום שפה וסקרנות שמיעתית, ובעלת ניסיון רב בהדרכת סטודנטים להפרעות בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב במסגרת עבודתי בבית מיחא. בראיית העולם שלי, בגיל הרך ההורים והמטפלים העיקריים בילד, הם סוכני השינוי המשמעותיים ביותר. על כן, על מנת שטיפול יהיה יעיל ותתקיים העברה אל מחוץ לחדר הטיפולים, על ההורים להיות שותפים בקביעת מטרות הטיפול יחד עם הצוות המקצועי. יתרה מזאת, על ההורים או המטפלים העיקריים להיות נוכחים ולהיות שותפים מלאים בטיפול עצמו, ולקבל הדרכה שוטפת על מנת שתתאפשר העברת עקרונות הטיפול לסביבה הביתית. מ.ר. 13-88214