הוא עדיין לא כותב את השם שלו?!

התפתחות ילדים זה עניין רציני, חשוב לכולנו.
כהורים, אנחנו צופים בילד המתפתח שלנו מהצד ובייחוד בגילאים הצעירים ותוהים, האם מה שהוא עושה זה טוב? זה תואם את המצופה בגילו?
הבלבול נעשה גדול יותר כשמשווים ל”בני גילו”, את הילדים שאתו בגן, כי שם רואים קשת רחבה של יכולות ולעיתים זה יכול להלחיץ. “דני כבר מצייר ריבועים והבן שלי רק עיגולים וקווים”. דבר ראשון חשוב לזכור שבגן אחד יש ילדים בטווח גילאים שמתפרס על פני שנה ולעיתים שנתיים ויכול להיות שדני גדול מהילד שלכם בכמה חודשים טובים. בהתפתחות, כל חודש הוא משמעותי.
דבר נוסף שיעזור, זה להכיר כמה ציוני דרך משמעותיים בהתפתחות וזה עוזר לדעת למה לצפות ולא פחות חשוב למה לא לצפות.
לפני כמה ימים פנתה אליי אימא מודאגת שסיפרה שבגן של הבת שלה, בת 3.3 ביקשו מההורים לתרגל עם הילדים כתיבת שם כי “בגיל הזה מתחילים לכתוב את השם או לפחות לנסות”. האימא שהתקשרה סיפרה שהבת שלה לא משתפת אתה פעולה, לא רוצה לכתוב וכשהיא מנסה, ממש קשה לה.
אז דבר ראשון הרגעתי את האימא היקרה שבגיל 3 ילדים עדיין לא צריכים לכתוב את השם שלהם וגם אין צורך שינסו. כתיבת שם היא מיומנות גרפו מוטורית מתקדמת למדי. היא תתאפשר אחרי שכמה מיומנויות אחרות התפתחו והתבססו ומאפשרות לילד לבצע אותה.
התפתחות היא תהליך שמתרחש בשלבים לפי רצף ואין קיצורי דרך.
יש שלבים בדרך שאי אפשר לדלג עליהם ויש שלבים שדילוג עליהם אמנם אפשרי אבל יהיה לו מחיר כלשהו בהמשך. אז בואו נדבר על שלבים בהתפתחות גרפו מוטורית. 

אבל לפני זה, מה זה גרפו מוטוריקה?

גרפו מוטוריקה מתייחסת למיומנויות שמערבות שימוש בכלי כתיבה (ציור, צביעה, כתיבה).

אני מצרפת בתמונה למטה כמה ציוני דרך משמעותיים בהתפתחות גרפו מוטורית.
כפי שאפשר לראות, הציפייה שילד יצייר קו אחד בודד מובחן סביב גיל 2.10 (שנתיים ועשרה חודשים). לפני כן, החל מגיל 1.4 בערך ילד מתנסה באחיזת צבע, שימוש בו על גבי הדף ויצירת שרבוטים שהולכים ונעשים נשלטים יותר.

אם נניח שלאימא של הילדה שלא רוצה לכתוב את שמה בגיל 3.3 קוראים איילה, אז איילה בהחלט צודקת באי הרצון שלה – ניסיון לכתוב את שמה הוא מאוד מתסכל עבורה. מבחינה התפתחותית היא עדיין לא יודעת לחבר שני קוים יחד ולא לצייר קו אלכסוני.
לבקש ממנה לכתוב את שמה בשלב הזה, יגרום לה להרגיש חוסר ביטחון, חוסר יכולת.

חשוב לדעת שלפני כתיבה של שמו, הילד לומד לזהות את השם הכתוב שלו. כבר במעון הילדים הילד רואה את שמו על בקבוק המים שלו, על המגירה האישית שלו, על דפי יצירה שהוא מכין ועוד ובהדרגה הוא מתחיל לזהות את התבנית הזו של אותיות שמו.
מבחינה התפתחותית מצופה שילד יזהה את שמו הכתוב סביב גיל 4. יהיו ילדים שיזהו את השם שלהם עוד קודם.
מבחינת כתיבת השם, מצופה שילד יכתוב את שמו סביב גיל 5. יהיו ילדים שיכתבו את שמם עוד קודם אך זה לא נדרש.

מאילו סיבות לא כדאי להתחיל לתרגל כתיבת שם מוקדם מדי? (למשל בגיל 3)

1. תחושת תסכול ואי הצלחה – ילד שמתחיל לתרגל מוקדם מדי, יש סבירות גבוהה שיתקשה מאוד ויהיה מתוסכל מחוסר הצלחתו. הוא ירגיש שנכשל כאשר למעשה הוא לא נכשל אלא פשוט מצפים ממנו למשהו לא מותאם עבורו. השאיפה שלנו בגידול ילדים היא לאתגר אותם במידה המתאימה כדי שיהיה להם מעניין אך לא יהיה בלתי אפשרי עבורם – כדי שיתפתחו לילדים בטוחים בעצמם וביכולתם.

2. יש כל כך הרבה דברים שאפשר וכדאי לתרגל עם הילד לפני כתיבת שמו, שהם תואמים לגיל שלו, יהיו לו מעניינים יותר ומספקים יותר וגם יכינו אותו לאתגר המאוחר יותר של כתיבת שמו.

אז מהם הדברים שכדאי לעשות עם ילדים בגילאי 3?

  • תנו להם להדביק מדבקות באופן חופשי או בתוך עיגולים או על קווים שיצרתם – זה מפתח שליטה בתנועת היד ומה שמכונה יכולת דיוק.
  • תנו להם לשחק בפלסטלינה ובצק, זה מחזק את הידיים ומפתח תנועתיות בכף היד ובאצבעות.
  • תנו להם להתנסות בציור עם מגוון צבעים (טושים עבים ודקים, צבעי שעווה, צבעי פנדה, צבעי ידיים, חותמות, צבעי גואש, קצף גילוח ועוד). כל צבע מאפשר חווית ציור שונה, מצריך הפעלת כוח שונה על הצבע (ויסות לחץ) ומייצר תוצר שונה והילד לומד מזה המון.
  • תנו לילדים לעבור בתוך מסלולים רחבים שאתם יכולים ליצור עבורם.
  •  תנו לילדים לגזור במספריים גזירה חופשית ועל קווים ישרים כשאתם משגיחים עליהם.

    והילד ילמד מכל אלה המון – וכל מה שילמד, יעזור לו ללמוד לכתוב את שמו בהמשך הדרך.

אין צורך להאיץ בהתפתחות, מוטב שהילד יתנסה ויתחזק במיומנויות התואמות לגילו כי אלה יכינו אותו היטב לשלב הבא.
כמובן שאם הורה מרגיש מודאג או לא בטוח לגבי ההתפתחות של הילד שלו בכל תחום שהוא, כדאי לפנות לרופא התפתחותי לבדיקה. הוא כבר יידע אם יש צורך להפנות אתכם הלאה לבדיקת איש מקצוע שמתמחה בתחום או להרגיע אתכם שהכל בסדר והילד מתפתח מצוין.

Author: שרי קסל גרימלנד

נעים להכיר, אני מרפאה בעיסוק התפתחותית עם ותק של 16 שנים. מטפלת בפעוטות וילדים עם קשיים התפתחותיים שונים מאז שנת 2004 כשסיימתי לימודים לתואר ריפוי בעיסוק (BOT) באוניברסיטת תל אביב. יש לי קליניקה פרטית מאובזרת היטב בראש העין אליה מגיעים ילדים מתוקים עם אבא או אמא כדי לשחק, ללמוד ולהתקדם. אני אוהבת לחדש ולגוון לעצמי ולילד. אוהבת לראות את המבט המסוקרן והמתלהב בפניו ומאתגרת את עצמי כל פעם מחדש לחשוב על רעיונות חדשים שיעוררו את הסקרנות וההתלהבות הזו. בנוסף לטיפול אני מדריכה מרפאים בעיסוק באופן פרטני ובקבוצות קטנות. זה נותן לי סיפוק להרגיש שאני תורמת למרפאים בעיסוק בתחילת דרכם המקצועית. משנת 2018 אני מעבירה סדנאות מקצועיות ומעשיות למרפאים בעיסוק, מטפלים פארא רפואיים, הורים ואנשי חינוך בנושאים שונים שקרובים לליבי ומנהלת קבוצת פייסבוק פעילה (שרשרת רעיונות למרפאים בעיסוק בתחום הילדים).