על התפתחות ילדים ומסכות (קורונה)

רבות מדובר, ועוד רבות יותר ידובר, על השפעת המסכות על בני האדם בכלל ועל ילדים בפרט.
נכון שיש מי שטוען שחייבים לחבוש מסכות כדי להימנע מהדבקה והדבקות במחלת הקורונה. דעתי הפרטית לא חשובה לעניין, איני קוראת למרד כאן, אך חשוב מאוד שנהיה מודעים להשפעות של המסכה על ילדינו כדי שנוכל למנוע את ההשפעות השליליות.

מהן ההשפעות על התפתחות ילדים של עטית המסכות?

הכוונה להשפעות התפתחותיות על הילדים. (את הפן הבריאותי – אני משאירה לבעלי מקצועות הבריאות)

  • ילדים, פעוטות, תינוקות אשר לא רואים את הפה, השפתיים ותנועות של המבוגר המדבר אליהם, עלולים להתקשות ברכישת השפה הדבורה, הדיבור.
  • ילדים אשר אינם יכולים לראות את השפתיים המדברות – עלולים להתקשות בהקשבה וריכוז
    וכמובן בהבנה ותפיסה של הנאמר להם.

  • ילדים אשר אינם רואים את פני המבוגר הדובר אליהם – עלולים להתקשות בפענוח והבנת מימיקה והבעות פנים.
    איך הם יודעים אם המבוגר מחייך? או כועס? או מאוכזב?…. הבעות אלו ניתנות להבנה ע”י הילדים כאשר הפה והעיניים הם יחידה אחת מבחינתם. אם מכסים את הפה, ילד מתקשה להבין את הבעת העיניים בלבד.

  • כאשר ילד אינו מבין הבעות של רגשות (כי אינו יכול לראות אותן) – הוא עלול להתקשות בהבעה עצמית של רגשותיו וכמובן לפענח את הרגשות של האחר. דבר זה עלול ליצור קושי תקשורתי חברתי.

חשוב שתהיה מודעות להשפעה של עטית המסכות על התפתחותו של הילד ולפעמים צריך לקבל החלטות ולהרהר בסדר העדיפויות.

אני מצפה מכל מי שבא במגע עם ציבור ילדים. הורים, גננות, סייעות, מורות ומורים, מטפלים רופאים…… תעצרו רגע ותבדקו אם יש אפשרות אחרת מלבד המסכה הסטנדרטית  ולהישמר מהדבקה בדרך אחרת (מרחק- מגן שקוף….). *אך כמובן, היכן שחובה לפי חוק, יש לעטות מסכות.

גם היום, ילדים רבים (יחסית לעבר) מתקשים מבחינה חברתית. אם זה בגלל המסכים, או קידוש האינדיבידואל על הכלל, או כל סיבה אחרת, העובדה בשטח היא שהרבה מאוד ילדים חסרים את המיומנות החברתית תקשורתית

לעמוד המומחית

 

 

Author: אריאלה זמיר

שמי אריאלה זמיר, אני אמא ל-4 ילדים וסבתא ל-9 נכדים (בינתיים). מזה 40 שנה אני עוסקת בחינוך לגיל הרך. התחלתי את חיי בקיבוץ ולימים עברתי לעיר (הרצליה) ושם פתחתי את הגן שלי "גן יחד". מזה כ-17 שנים אני עוסקת בנוסף לגן בהנחייה ולווי הורים כאשר התמחותי היא בהורות לגיל הרך. אני מגיעה אליכם עם ידע תיאורטי רב ומגוון ועם ידע וניסיון מעשי רב אף יותר. בהנחיות, הליווי וההדרכה אני משלבת את הידע התיאורטי ובעיקר את הניסיון המעשי שלי מהשטח, ונותנת לכם, ההורים, כלים מעשיים להתמודדות יומיומית בנוסף לידע.