אותם המשחקים עם חוקים אחרים

משחק (Play) הוא פעילות המונעת בדרך כלל ממקור פנימי ומספקת הנאה, שעשוע ולמידה, ומתקיימת לכל אורך מעגל החיים.
הוא כולל בתוכו פעילות נוירו-מוסקולרית, חושית וקוגניטיבית, ומוגדר כתהליך למידה עם אובייקטים אנושיים ולא אנושיים.
המשחק מתקיים באופן אוטומטי ובאמצעותו הילד לומד על העולם ורוכש שליטה על גופו וסביבתו. דרכו הוא לומד חוקים, נורמות חברתיות ושפה שיאפשרו לו להתמודד עם דרישות הסביבה.
זהו עיסוקו הראשוני והעיקרי של הילד.

אנחנו כהורים תמיד קונים לילדים מגוון משחקים, שיאתגרו אותם קוגניטיבית ומוטורית, שיספקו הנאה עבורם ושילמדו אותם חוקים לחיים (להמתין לתור, להפסיד בכבוד, לנצח בכבוד, להיות חלק מקבוצה וכו’).

היתרונות בשינוי חוקי משחק קיים

כיום לילדים ישנם גירויים רבים ומשחקים בשפע ולעיתים בשל כך קשה להם להתרכז לאורך זמן במשחק אחד והם מנסים לעבור ממשחק אחד לאחר.
לפעמים כדאי לקחת משחק קיים ולשחק אותם המשחקים עם חוקים אחרים , על מנת לאתגר את הילד.
הילד נתרם מזה שהוא אינו פועל ‘על אוטומט’ והדבר מצריך ממנו להיות קשוב, מרוכז לאורך זמן וגורם למוח להתאמץ יותר (חיבורים של נוירונים), ולהיענות לאתגרים (העברה לתחומים אחרים בחיי היום יום).  
בנוסף, שינוי החוקים מאפשר להוסיף עוד תחומי דעת (גם כאלה שהילד מתקשה בהם) למשחק כמו ציור, צביעה, גזירה, זיכרון, פתרון בעיות, גמישות מחשבתית ועוד.

רעיונות לחוקים חדשים

משחק לוטו
הרחבת אוצר מילים, חלוקה ומיון לפי קטגוריות (פירות, בעלי חיים, כלי נגינה, צבעים). ניתן לשלב עם מוטוריקה גסה- ללכת / לרוץ / לקפוץ / לדלג להביא קלף לפי בקשתכם (הבנת הוראות). ניתן להפוך לסוג של משחק זיכרון.

משחק זיכרון
הבנת הוראות- לתאר את הפריט ולבקש מהילד לחפש את הציור המתאים (למשל: פרי צהוב וארוך- בננה). מיון לפי צבעים, חם / קר, קטגוריות נוספות. העתקה של ציור וצביעה בהתאם לציור בקלף.

משחקים מחפצים בבית
השחלת מנקי מקטרות למסננת פסטה, שרשרת מפסטה (פנה), השחלת חפצים דקים לבקבוק שתייה ריק, הכנת גן חיות / חללית / דרקון / משקפת מגלילי נייר טואלט.

משחק טאקי
שינוי הקלפים המיוחדים (למשל פלוס 2 הופך למלך). כדאי לכתוב את החוקים החדשים כדי לא לשכוח.

משחק חתחתול
במקום לנסות להגיע לסכום הנמוך ביותר, ניתן להגיע לסכום של 10.

 

יעל לביא פיטרו – אמא לשלושה ילדים, בעלת תואר ראשון ותואר שני (עם התמחות בהפרעות בתקשורת- ASD) באוניברסיטת חיפה, ודוקטורנטית באוניברסיטה העברית בירושלים.

Author: יעל לביא פיטרו

אמא לשלושה ילדים, ניסיון של כ-8 שנים בעבודה עם ילדים בטווח גילאים ובמגוון קשיים. מאוד מאמינה בהליך הטיפולי ובעבודה משותפת על מטרות הילד יחד עם משפחתו.