תכינו את הילדים

לפני כחצי שנה, כשהבן שלי היה בן 6 הוא עבר ניתוח (שקדים). לא תאמינו, אבל הילד נכנס לניתוח רגוע, ואפילו עם חיוך!
וזה לא שזה התחיל ככה…
כשהוא שמע בפעם הראשונה כמה חודשים לפני, שהוא צריך ניתוח, כל פעם שהנושא היה עולה הוא היה צועק “לא ניתוח!”, בוכה, שם ידיים על האוזניים, ולא רוצה לשמוע.
אבל לאט לאט המצב השתנה… ואיך זה קרה? – הטרמה!

פחד נובע במקרים רבות מהלא נודע, שיוצר אצלנו תחושה של חוסר ביטחון וחוסר שליטה.
ככל שיש לנו יותר מידע אנו מרגישים יותר בשליטה, והדבר נוסך בנו ביטחון.
כלומר, ככל שנספק לילד יותר מידע, כך נוכל להפחית את תחושת הפחד – ואת המידע אנו מספקים לו ע”י הטרמה.
המילה נובעת מהשורש ט.ר.מ – כלומר מראש – אנו נותנים לו את המידע מראש וכך מכינים אותו.

כיצד מעבירים לילד את המסרים המוקדמים בצורה נכונה?  יש לשים לב לכמה דגשים:

  • מה אנחנו אומרים – התוכן: כמות וסוג המידע שאנו חושפים אותו אליו. ככל שהילד צעיר יותר נחשוף אותו לפחות מידע – רק מה שחיוני על מנת לטעת בו ביטחון.
  • איך אנחנו אומרים – השפה בה אנו משתמשים (לדוגמא: לא נגיד “זה לא מפחיד / כואב” – כי המוח שלנו לא שומע את ה”לא”, ומה שנשאר בראש של הילד זה “מפחיד / כואב”).
  • מתי אנחנו אומרים – התאמה בציר הזמן (ככל שהילד יותר גדול ניתן להתחיל את ההטרמה זמן רב יותר מראש).

דוגמאות של הכנה מוקדמת לילדים (הטרמה) ואיך לבצעה ?

הטרמה בשגרה:
– לילדים הזקוקים לביטחון ותחושת שליטה מומלץ להכין בשגרה לוח שבועי – מה הולך לקרות בכל יום (לדוגמא: מי מביא / לוקח מהגן, מה עושים אחה”צ…).
– לילדים שעדיין לא קוראים נכין את הלוח עם תמונות, ולילדים שקוראים ניתן כמובן לכתוב.
– ילדים שקשה להם להתארגן ניתן להכין לוח התארגנות לבוקר / ערב (לפי הצורך) עם הפעולות שמצופה מהם לעשות,
לדוגמא: ללכת לשירותים, לצחצח שיניים, להתלבש, לנעול נעליים, לאכול ארוחת בוקר… ניתן לניילן את הלוח, וכך כל בוקר מחדש הילד יסמן מה עשה, או לעשות לוח שכל תמונה תלויה עם סקוטשים, ואז הילד תולה / מוריד את מה שכבר עשה.

הטרמה לצורך התמודדות עם קשיים עתידיים:
– לפני סיטואציות מסוימות (לדוגמא: ביקור אצל קרובי משפחה / לינה אצל סבא וסבתא), רצוי לשוחח עם הילדים, להסביר להם מה מצופה מהם (כאמור, להשתמש בשפה חיובית, לדוגמא: לא נגיד: “אל תשתוללו”, אלא: “בזמן הארוחה תשבו ברוגע ליד השולחן” / “תקשיבו למה שסבא וסבתא אומרים”).
– ילדים שאנו יודעים שחווים קושי בסיטואציות מסוימות, נעודד אותם לפנות לעזרה (לדוגמא: אם בן הדוד מציק לך אתה בא אלי / אל דודה שלך ואומר לנו), ונחשוב איתם מראש על פתרונות (לדוגמא: ילד שקשה לו לשבת זמן רב ליד השולחן / רב עם בני דודיו – ניתן להציע לבחור מראש פעילות, ואפילו להביא מהבית משחק / יצירה שאוהב – וזה מה שיעשה כאשר יתמודד עם אותו קושי).

הטרמה לפני אירועים מיוחדים:
– כאשר יש שינוי ידוע מראש (לדוגמא: כניסה לגן חדש / עליה לביה”ס, מעבר דירה, לידת אח…) יש להכין מראש את הילדים ע”י שיחות, ספרים / סרטונים והכרה עד כמה שניתן עם הדברים החדשים (לדוגמא: הכרת חברים חדשים שיהיו איתו, הכרת הסביבה החדשה, המורה / גננת).
– לצורך הכנה לאירוע רפואי (כגון ניתוח / בדיקה), ניתן לילד מידע המותאם לגילו. לדוגמא: לפני ניתוח: ניתן לצפות בסרטון הכנה לילדים, להסביר לו על הבגדים שילבש, הצינורות שיראה ומה תפקידם, ההרדמה, מה יקרה לפני ואחרי. כל זאת כמובן תוך שימוש בשפה מתאימה הנוטעת ביטחון.

ההטרמה עוזרת במיוחד לילדים עם קשיים רגשיים ו / או התנהגותיים, אך תורמת לכל הילדים.

נסו ותראו האם ההטרמה תורמת גם לילדכם. הטרמה טובה ונכונה תביא איתה או תגביר את תחושת הרוגע והביטחון!

Author: נגה הלמן (שרמן)

נעים מאוד, אני נגה, אמא לשני ילדים, אוהבת ילדים בכל נשמתי. תמיד ידעתי שאעבוד עם ילדים, ולכן בחרתי במקצועי לעבוד כקלינאית תקשורת התפתחותית (ובשל אהבתי ללמוד ולהעמיק המשכתי ללימודי תואר שני במדעי הקוגניציה, בהתמחות של לקויות קשב ולקויות למידה). ב- 15 שנים בהן אני עובדת כקלינאית תקשורת במסגרות שונות (בינהן התפתחות הילד ומשרד החינוך) צברתי ידע נרחב בכל הקשור להתפתחות הילד בתחומים השונים. לפני כ- 6 שנים פתחתי את הקליניקה הפרטית שלי, ובה אני מלווה משפחות רבות. במקרים רבים הורים התייעצו איתי בתחומים נוספים, ואני עניתי להם לפי מיטב ניסיוני והידע שהיה ברשותי, וההורים תמיד יצאו מרוצים! לאור זאת, החלטתי להרחיב את תחומי העיסוק בקליניקה להדרכת הורים לגיל הרך. אז הלכתי, העמקתי ולמדתי, והיום אני גם מנחת הורים לגיל הרך, מלווה משפחות בכל התחומים בהם עולים קשיים בשנים הראשונות (ליווי לאחר לידה - הכרת שפת הגוף של התינוק ומתן מענה מיטבי, קשיי הרדמות ושינה, הדרכה לגמילה ראשונית מחיתולים והתמודדות עם קשיי גמילה, התמודדות עם "גיל שנתיים הנורא", בניית סמכות הורית, התמודדות עם שינויים ורגרסיות כגון לידת אח, מעבר דירה, כניסה לגן ועוד...).