איך בוחרים ספר לילד ?

ספרות הילדים תורמת להתפתחותו הקוגניטיבית, הרגשית והלשונית של הילד.
בתנאי שהסיפור מותאם ונכון לילד…

לצערי הרב אנו מוצאים שיש בשוק “הצפה” של ספרי ילדים, במיוחד לגיל הרך. בגלל הדימוי הנמוך למדי של ספרות הילדים, רבים חושבים שאין קל מכתיבת ספר ילדים ומנסים זאת בעצמם. רבים מוכנים לשלם להוצאה כדי שספרם יצא לאור, וכיום המחיר של הוצאה עצמית של ספר לאור אינו גבוה. תמורת תשלום אפשר לפרסם כל ספר, תהיה איכותו אשר תהיה. בדיקת ספרי הילדים בשוק מגלה שבצד הספרים הטובים הרואים אור לאחר טיפול ראוי לשמו של המו”ל, יש ספרים רבים שלא עומדים בסטנדרטים הנדרשים של עושר לשוני, איורים טובים והפקה ברמה גבוהה.

האיורים והתמונות בוודאי גם הם חלק חשוב ביותר בספרות הילדים. האיורים מאפשרים להם לעקוב אחרי הסיפור ואף “לקרוא” אותו בעצמם.

אחד הדברים היותר קשים (לדעתי) הוא איך בוחרים ספר לילד ? כולנו כהורים זוכרים את הספרים שהשפיעו עלינו, או שאמרו לנו שאהבנו אותם, ומייד אנו רוצים לרכוש אותם לילדינו. זה בסדר, אך שימו לב – ספרים שאנו זוכרים הם בעיקר מגיל 4 ומעלה. אין אנו זוכרים את הספרים המוקדמים יותר (אלא אם כן הם נשמרו אצל הורינו).
הרבה פעמים אני רואה הורים אשר מאוד רוצים שילדם יחווה את החוויה שהם חוו עם ספר מסוים והם קונים ומקריאים לו את הספר המסוים גם אם הוא לא מתאים לגיל הילד.
כאשר אנו מספרים סיפור אשר הילד אינו יכול להבין אותו כפי שהוא ואינו מסוגל לדמיין או להעביר את הסיפור לחוויות היום יום שלו, הוא עלול לפתח פחדים וקשיים בהמשך, להאזנה לסיפורים. הילד יתחיל להבין שספר זה דבר משעמם ולא מעניין ולא ירצה לקרוא בהמשך חייו.
ילד אשר אינו מסוגל להזדהות, להבין את הסיפור עלול לפתח חרדה ממנו.

אז איך בוחרים ספר לילד ?

  • קיראו את הספר לפני קנייתו. אם אתם נהנים מהסיפור, גם ילדיכם יהנו. (כי אתם נהנים לספר להם והם רואים שומעים ומרגישים את זה).
  • שפה – חשוב מאוד לבדוק שהשפה היא תקינה ונכונה. זהו הבסיס ללמידה של דיבור. יש לא מעט ספרים אשר השפה בהם אינה נכונה ובהחלט עלולה להקשות על למידה נכונה בשימוש השפה.
  • כמות המלל – חייבת להיות מותאמת לגיל הילד. עודף מלל גורם לקושי ביכולת ההקשבה וקושי במעקב אחר מהלך הסיפור.
  • איורים ותמונות – התמונות והאיורים מאפשרים התנסות ראשונה במפגש בין המציאות לבין האיור עצמו. בגיל הצעיר יותר, מומלץ להשתמש בספרים עם תמונות מציאותיות ופחות איורים. רצוי שבדף עצמו לא יהיו איורים רבים מדי, על מנת לאפשר לילד להקשיב ולהביט באותו הזמן.
  • התאמה לגיל הילד – הרבה פעמים אני רואה הורים אשר ממהרים לקנות ספרים לילדיהם מתוך הזכרונות שלהם. מחווית הילדות שלהם ושוכחים שלא פעם הזכרון מטשטש את הדבר האמיתי.. (אני אוהב את דירה להשכיר – האם זה מתאים לגיל שנתיים? או שלוש שנים?- לא!!) כאשר אנו מספרים סיפור אשר הילד אינו יכול להבין אותו כפי שהוא ואינו מסוגל לדמיין או להעביר את הסיפור לחוויות היום יום שלו, הוא עלול לפתח פחדים שונים וכמו כן קשיים להאזנה והקשבה לסיפורים. הילד עלול להתחיל להבין שספר זה דבר משעמם ולא מעניין ולא ירצה לקרוא בהמשך חייו. ילד אשר אינו מסוגל להזדהות, להבין את הסיפור עלול לפתח חרדה ממנו.
  • נושא הסיפור – נושאי הסיפורים חייבים להיות מותאמים לעולמם הקרוב של הילדים בגיל הרך. חשוב מאוד להתאים את הסיפור לדברים מוכרים לילד הצעיר כדי לעזור לו להבין את הסיפור. ילד אשר יכול להזדהות עם גיבור הסיפור – הוא ילד שיוכל להבין גם את הסיפור כולו.

לסיכום, גם ואולי בעיקר, בספרי הילדים הצעירים – כדאי וחשוב לבחור בחירה מושכלת ומותאמת לילדכם. 

ראו גם: עשר שיטות לחבר ילדים לספרים

Author: אריאלה זמיר

שמי אריאלה זמיר, אני אמא ל-4 ילדים וסבתא ל-9 נכדים (בינתיים). מזה 40 שנה אני עוסקת בחינוך לגיל הרך. התחלתי את חיי בקיבוץ ולימים עברתי לעיר (הרצליה) ושם פתחתי את הגן שלי "גן יחד". מזה כ-17 שנים אני עוסקת בנוסף לגן בהנחייה ולווי הורים כאשר התמחותי היא בהורות לגיל הרך. אני מגיעה אליכם עם ידע תיאורטי רב ומגוון ועם ידע וניסיון מעשי רב אף יותר. בהנחיות, הליווי וההדרכה אני משלבת את הידע התיאורטי ובעיקר את הניסיון המעשי שלי מהשטח, ונותנת לכם, ההורים, כלים מעשיים להתמודדות יומיומית בנוסף לידע.