חינוך לעצמאות לפי שיטת מונטסורי

מריה מנטסורי, היתה פסיכיאטרית ילדים באיטליה בתחילת המאה הקודמת.
היא הגתה את שיטת מונטסורי לחינוך, שאחד מיסודותיו המרכזיים הוא: חינוך לעצמאות.
היא גילתה, בתצפיותיה הרבות אחר ילדים, שלא רק שהעצמאות חשובה להתפתחות תחושת המסוגלות,
אלא שהם הילדים ממש זקוקים לה ככלי מעצים ובסיסי.

איך מחנכים לעצמאות ?

ילד שלוקח חלק באחריות שיגרת הבית או הגן מרגיש חלק נחוץ בבית מועצם ומרגיש ביטחון.

אז מה בעצם ילד יכול? הכל. אבל זה דורש ללמד אותו. והחלק הכי חשוב, לא לתקן אותו.
ביקשתם מהילד לנגב בסמרטוט את השולחן? מצויין – אל תעברו אחריו שוב, זה משדר חוסר אמון ביכולתו.
הילד שטף כלים והרצפה נרטבה? זה “שכר הלימוד” עכשיו אפשר ללמד אותו גם לנגב בסמרטוט.

כדאי להבין שהתוצאות הטבעיות האלו למעשים של הילד הם הדרך הטובה עבורו ללמוד.
אם כוס נשברה או הרצפה נרטבה – הוא ילמד מכך לפעם הבאה וישתפר, ואתם תוכלו לראות את עקומת הלמידה של הילד שלכם.

בנוסף, עשיה עצמאית זו של הילד היא הזדמנות עבורכם לתת לילדכם מחמאה ומשוב אמיתיים על תרומתם להתנהלות הבית:
“תודה ששטפת את הכלים, זה מאוד מקל עליי” זו מחמאה מחזקת ואמיתית.
אני מבטיחה לכם שאחרי מחמאה כזאת, ילדכם יצא מחוזק ומועצם וישתף את הסביבה בעשיה המשמעותית שהוא לקח בה חלק.

למעשה, מריה מונטסורי טבעה את המשפט “עזור לי לעשות זאת בעצמי”. 
משפט שאולי במבט ראשון ניתן לחשוב שיש בו סתירה, אך בעצם הוא מהווה סיכום למאמר קצר זה:

לילד יש רצון עצמי לעצמאות.
המשימה החשובה ביותר שלנו כמבוגרים סביבו – היא לא לחסום זאת.

Author: תמרי שלמוני

שמי תמרי ואני גננת לגילאי טרום וחובה ואמא לתאומות זהות, אני אוהבת בגן את הגמישות והיכולת להרכיב ולפרק פעולות ומשחקים, הגן בעיניי הוא זירת למידה מיטבית שכמו חנות ממתקים מזמין ומזמן לפעולה, ואנחנו, המבוגרים בגן בונים את התוכן בהתאם למטרות שאנחנו רוצים להשיג.

'); WinPrint.document.close(); WinPrint.focus(); }