האם ילדכם מוכן לכיתה א’?

שנה לא פשוטה עברה על מערכת החינוך בעקבות הקורונה ובפרט על ילדי הגנים, בה שהו הילדים רוב הזמן בבית.
ילדי הגנים ובפרט ילדי גן חובה, צברו פער בהכנתם לכיתה א’. ילד שעולה לכיתה א’, נדרש לבצע משימות, להבין, להיות מסוגל לקלוט מיומנויות שונות כגון:
מיומנויות של קריאה וכתיבה ועוד. הוא נדרש לשבת לאורך זמן ולהיות מסוגל לכתוב ולסיים משימות בלי לחוות תסכול.

הורים רבים חוששים ושואלים האם הילד שלי מוכן לכיתה א’?
מה הכוונה ילד מוכן? מה מצופה ממנו? וכיצד ניתן לעזור לו להיות מוכן? על כך ננסה לענות בכתבה זו:

מוכנות לכיתה א’ נמדדת בארבע תחומים שונים:

בשלות קונטיבית

בשלות קוגניטיבית כוללת בתוכה יכולת חשיבה, תפיסה, שפה, למידה וזיכרון.
מצופה מהילד להבין את הנושא הנלמד באופן לוגי, קוהרנטי, ממוקד ועקבי.
כמו כן, לעקוב ולבצע אחר הוראות מורכבות, לפתור בעיות ולעמוד במשימות חשיבה.

זיכרון חזותי ושמיעתי לטווח הארוך והקצר

מצופה מהילד לזהות ולזכור את האותיות השונות, לזכור מידע שמיעתי מסיפורים ושירים.
להבחין בצלילים השונים ולזהות צליל פותח/סוגר.
השפה של הילד צריכה להיות תקינה ונהירה ובעלת אוצר מילים נרחב, עליו להכיר מושגי יסוד בשפה כגון: הפכים, צורות וכו’.
חשוב שיוכל לתאר מצב או תמונה ולהגדיר חפצים בסיסים, עליו לדעת להשתמש במשפטים פשוטים ומורכבים ולהשתמש כיאות בפעלים, תיאורים ומילות יחס שכן, זהו הבסיס להבנת הנשמע והנקרא.

טיפים!

  • בקשו מהילד להכין את רשימת הקניות ובקשו ממנו לכתוב את המוצרים לפי שמיעה.
    לדוג’ חלב – נפרק לצלילים ח-ל-ב. אם מתקשה נפרק אתו יחד את המילה ונאמר לו ח- האות ח’ וכך הלאה.
  • נבקש מהילד/ה לכתוב ברכה ליום הולדת של קרוב משפחה.
  • נשחק איתו משחק האותיות “אני חושבת על מילה שמתחילה/ מסתיימת בצליל __, על מה אני חושבת?”
  • נערוך איתו את השולחן לקראת ארוחה משותפת: נבקש מהילד/ה למנות את מס’ הסועדים להביא סכו”ם בהתאם למספר.
    אפשר להכין תפריט ולבקש מהם לכתוב על פי שמיעה.
  • קריאת סיפורים מידי יום! ספרים מעשירים את אוצר המילים ומעודדים שיח.
  • אפשר להכין סרגל אותיות (מא’-ת’), להדביק על יד המיטה ומידי ערב, לשחק במשחקים שונים כגון: תמצא את האות ג’, תצביע על האות שמתחילה במילה כדור.. וכו’.

בשלות רגשית

במסגרת בית הספר נדרש הילד להפגין יכולות של ויסות עצמי, לחלוק ולשתף, לשאת תסכול ולדחות סיפוקים.
הבשלות הרגשית מאפשרת לילד להסתגל למסגרת החדשה ולעמוד בדרישותיה.
עליו לגלות בטחון עצמי, להיפרד בקלות מהוריו בבוקר ולהתמודד עם דרישות בית הספר.

טיפים!

  • כאשר נראה תסכול (ריב בין אחים), להציע להם לנשום ולבדוק מה עוזר להם להירגע.
  • להקריא סיפורים ולשוחח איתם על הרגשות/התמודדות של הדמויות מהסיפור.
  • הכי חשוב !!! להאמין בו ולתת לו תחושת מסוגלות.

בשלות חברתית

בשלות חברתית נבחנת עד כמה הילד מצליח לקחת חלק בחברה ולהצטרף אל תוך קבוצה שמשחקת, ליצור קשר עם חבר וליהנות מהקשר.
מצופה מהילד להבין את הנורמות החברתיות ולנהוג על פיהם. בנוסף, שידע לחלוק, לשתף ולהתחשב בחבריו במהלך משחק.

טיפים!

  • לאפשר משחק עם חברים ולראות כיצד הוא מתמודד?
  • אם נתקלים בקושי – לעזור להם למצוא פתרון ולשוחח איתם כיצד ניתן לפתור את הבעיה?

 

בשלות מוטורית

מצופה מהילד להפגין שליטה ותיאום מכוון על ביצועי הגוף כגון:
לרוץ, לקפוץ, לדלג וכו’. להתארגן במרחב והכי חשוב – יציבה נכונה וחגורת כתפיים חזקה – כדי שיוכל לשבת לאורך זמן.
בנוסף, מצופה מהילד שליטה גם במוטוריקה העדינה כמו אחיזה נכונה של כלי כתיבה, צביעת שטחים, גזירה, העתקה, כתיבת שם ותיאום עין –יד.

טיפים!

  • לתת לילד/ה לגזור תמונות מעיתונים שונים או לגזור אותיות שונות ולכתוב את שמות בני המשפחה.
  • לצייר צורות שונות על דף ולבקש מהילד/ה לצבוע ולגזור את הצורה. אפשר ליצור תמונה מהצורות ולהדביק.
  • לשחק עם אטבי כביסה.
  • מוטוריקה גסה – לבלות איתם בפארק שעשועים ולעודד טיפוס.
  • לחיזוק חגורת הכתפיים- הליכת מריצה.

בהצלחה בכיתה א’,

טלי קדמי

Author: טלי קדמי

שלום, שמי טלי ואני גננת ומנהלת גן לגילאי 3-6. בעלת תואר שני בחינוך לגיל הרך, וניסיון רב במערכת החינוך וכמנהלת גן. במהלך עבודתי מלווה את הילדים, תומכת ומחזקת תחומים רבים בכדי להביאם להתפתחות תקינה ובריאה. כגננת מקבלת כל ילד כמו שהוא, ומאפשרת לו לממש את הייחודיות שלו. מפתחת ומעודדת את תחושת המסוגלות והעצמאות. מעצימה את הילד בכוחות הפנימיים שבו. מאמינה בשיתוף פעולה בין ההורים והגן ומדריכה את ההורים בהתאם לצורך.