כמה חשוב לקחת ילדים לגן השעשועים

בעידן המסכים והבית הממוזג, הפיתוי של הורים וילדים להישאר בבית הוא גדול. גני השעשועים מעט נשכחו. אבל תמיד כדאי לזכור שהם מאפשרים תנועה, למידה ופיתוח יכולות מוטוריות וחברתיות. האביב כבר בפתח, הימים מתחילים להתארך וזו הזדמנות נהדרת לעודד את הילדים לצאת החוצה, להתרוצץ ולהיות פעילים.
מדוע חשובה פעילות גופנית לילדים?
ילדים זקוקים לפעילות גופנית על מנת לחזק את השרירים, לפתח את שיווי המשקל וללמוד מיומנויות חדשות. פעילות גופנית עוזרת לשמור על משקל מאוזן, ערנות גבוהה ושינה טובה. מעבר להשתתפות בחוגים מובנים, גן השעשועים טומן בחובו אפשרויות רבות ומגוונות ללמידה ומשחק באווירה של בחירה חופשית ובספונטניות.

אז מה חשיבות גן השעשועים לילדים ובמה הוא תורם? 

  1. למידה מוטורית – גן השעשועים מכיל בדרך כלל מתקנים לטיפוס, נדנוד, גלישה, איזון ושיווי משקל. מתקנים אלו מאפשרים פעילות גופנית מגוונת ומרחב למשחק ותנועה. הילדים מוזמנים לתרגל וללמוד מיומנויות מוטוריות חדשות. לכל מתקן יש יתרונות משלו והוא מעודד חיזוק מרכיבי תנועה שונים. למשל, טיפוס על סולם מעודד חיזוק שרירים וקואורדינציה, הליכה על קורה משפרת שיווי משקל, מעברים בין מתקנים שונים משפרים יכולת פתרון בעיות ותכנון מוטורי. מגוון המתקנים והמשחק החופשי מאפשרים גם שמירה על טווחי תנועה במפרקים ושיפור סיבולת לב ריאות.
  2. חוויה תחושתית – בגן השעשועים מתקנים בהם נדרש שימוש בחושים שונים כגון שיווי המשקל, ראייה, שמיעה, ומישוש. הילדים מתנסים בתחושות ובמרקמים שונים כגון עץ, פלסטיק, חול ועוד, ובנוסף לכך, מתקנים כגון נדנדה, או מגלשה מספקים חוויה של תנועה של הגוף בחלל.
  3.  שיפור מיומנויות רגשיות וחברתיות – גן השעשועים מזמן את האפשרות לאינטראקציה חברתית חופשית עם ילדים אחרים, בגילאים שונים. הוא מספק הזדמנויות להיכרות עם ילדים חדשים, יצירת קשר ויוזמה לשיח. ילדים יכולים להרגיש חופשיים ולא מבוקרים וזו הזדמנות נהדרת ללמידת כישורים חברתיים כגון עזרה לזולת, המתנה בתור, ויתור, התחשבות ופתרון קונפליקטים על ידי משא ומתן.
  4.  משחק חברתי – מעבר למתקנים, בגני שעשועים בדרך כלל מוקצה מרחב למשחקי חצר חברתיים כגון משחקי כדור, משחק בחבל, גומי או קלאס. משחקים אלו מאפשרים יצירתיות ושילוב בין מיומנויות מוטוריות וחברתיות. 

בטיחות בגן השעשועים – כדאי לשים לב ש:

  • המתקנים מתאימים לגיל הילדים, שהם מתוחזקים כראוי, לא חלודים או שבורים.
  • שטח הגן מתחת למתקנים מאפשר נפילות ללא חבלות (כמו משטח חולי או ספוגי).
  • הגן מספיק מוצל – המתקנים אינם חמים מידי, והילדים לא חשופים לשמש יוקדת.

גני השעשועים מתאימים לכל גיל. תינוקות קטנים יכולים להנות מלשכב על הבטן, על שמיכה להסתכל על ילדים אחרים ולחזק את חגורת הכתפיים. תינוקות זוחלים יכולים לזחול בין ועל המתקנים בליווי מבוגר להתנסות במגוון תחושות ואתגרים מוטוריים. והגדולים במתקנים – עם חברים.

גן השעשועים מזמן מרחב לפעילות מגוונת לילדים בגילאים השונים ובכך תורם משמעותית להתפתחותם המוטורית, החברתית והרגשית.

Author: מרב ווטמברג

פיזיותרפיסטית מומחית בטיפול בילדים כ- 30 שנה. במהלך השנים עבדתי במכונים להתפתחות הילד, בבתי חולים במחלקות ילדים טיפול נמרץ ילדים ופגייה, גנים טיפוליים ובתי ספר. מוסמכת להתפתחות הילד וטיפול בתינוקות וילדים מטעם האיגוד הישראלי ל- NDT. חמש שנות ניסיון בעבודה בארצות הברית והסמכה כפיזיותרפיסטית מומחית לילדים מטעם ארגון הפיזיותרפיסטים האמריקאים. ב- 20 השנים האחרונות מטפלת בקליניקה פרטית. מתמחה באבחון וטיפול בתינוקות, ילדים והוריהם במצבים דוגמת איחור או עיכוב התפתחותי, אסימטריה התפתחותית, סרבול מוטורי, שיתוק מוחין ועוד. מדריכת הורים ומלווה משפחות בהתמודדויות היומיומית. אני מאמינה שטיפול מיטבי יש להעניק באופן המקצועי ביותר באווירה הנעימה ביותר תוך ליווי, שיתוף והתייחסות למשפחה בכללותה לאורך כל הדרך.