10 שיטות לחבר ילדים לספרים

הורים רבים מדי מתייאשים מלנסות לחבר את הילד לספרים. אז כדברי השיר המפורסם: “חכו נא עוד רגע…”
אל תוותרו כל כך מהר. יש לא מעט שיטות יעילות שיכולות להצית את אש הלהבה בחזרה, ולעודד ראשית קריאה.

רגע לפני הדרכים והשיטות, צריך להתחיל בבסיס טוב. אם ניצור בסיס טוב, יש סיכוי גבוה יותר בהמשך שהילד יתחבר. שני מרכיבים יש לבסיס:
דוגמא אישית – כדאי שגם אתם ההורים תראו חיבור לעולם הקריאה. זה לא חייב להיות ממש ספר (אם כי רצוי). זה יכול להיות מגזין או עיתון. משהו שיראה לילד שדמות הערצה שלו מפיקה הנאה או תועלת מקריאה. תהיו מודל לחיקוי, תנו מודלינג (הדגמה) טובה, זה תמיד בסיס טוב.
תמשיכו להקריא להם ספרים – תקפידו להמשיך ולהקריא להם ספרים. אפילו שהם כבר יודעים לקרוא, תמשיכו עוד כמה חודשים, עוד שנה שנתיים.
יש משהו מחבר מלמד ומרגש באינטונציה של ההורה, בזמן האיכות שלו עם הילד. שלא לדבר על הרחבת אוצר המילים והמפגש שאתם יוצרים עבורו עם עולמות חדשים ומרתקים.

אבל גם אם אתם לא תולעת ספרים, כי אף פעם לא הייתם תולעי ספרים, וגם אם, מה לעשות בחודשים האחרונים אתם לא מצליחים להגיע לזה ולהקריא לילד ספרים,
יש עדיין דרכים איך לחבר את הילד. אם כי תמיד תזכרו את הדוגמא האישית מההתחלה…

אז מה השיטות היעילות לחבר את הילד לקריאה ?

  1. לא להכריח – שזה כלל שכמעט תמיד נכון. אבל במקרה של ספרים – עוד יותר.
    הדבר האחרון שאתם רוצים הוא שהילד לא רק שלא יאהב, אלא אפילו ירצה להתרחק מספרים. לא להכריח. כן להראות תועלות.
  2. לבחור נושא קרוב לילד – אני יכול לספר מנימה אישית כשנתתי לבת שלי לקרוא סדרת ספרים מאוד מצליחה וידועה, היא לא ממש התחברה.
    ואני הייתי מופתע על גבול המתוסכל. אבל את היום שבו הבאתי לה ספר עיון על כלבים, אזכור תמיד.
    כי היא לקחה את הספר, ישבה עם עצמה כמעט חצי שעה (!) ולא עזבה אותו עד שלא סיימה.
    בקיצור, תבחרו נושא שקרוב אל הילד. נושא שהוא ממש אוהב. אפשר גם ספרי מדע אם עוד לא התחבר לפרוזה.
  3. מאפייני ספר נכונים (לעשות את זה קל…) – כאן יש 3 המלצות טובות בכל הקשור לספרי ראשית קריאה:
    א. מנוקד, ב. עם תמונות, ג. קצר.  תורידו אחד מהשלושה, וסיכוי סביר שהילד פחות יתחבר… 
    ספרים עבי קרס יכולים להרתיע. תתחילו בקטנה, ספרים של 30-40 עמודים. מנוקדים, מאוירים, וקצרים.
  4. תחברו את הילד לסיפור – ילד שמרגיש הזדהות עם הספר כבר בהתחלה, ימשיך לקרוא. הסטארט הראשוני מאוד חשוב.
    ניקח למשל את הסדרה של טפיטי. על סוריקטה מתוק שחי במדבר קלהארי שבאפריקה ויוצא למסע של הרפתקאות.
    רגע לפני שמתחילים, כנסו לגוגל מפות חפשו את מדבר קלהארי ותראו לילד איפה מתרחש הסיפור. הוא יתלהב.
    תיכנסו לתמונות ותראו לו סוריקטה אמיתית. זה מלהיב. זה מחבר.
    עוד דרך לחבר ילד היא לקחת אותו לשבוע הספר. יש משהו מיוחד במפגש הזה עם המון ספרים והמון אנשים שאוהבים ספרים.
    נסו גם לקחת אותו ביום שבו נמצא סופר של אחד הספרים שאהב, או לקבל חתימה של הסופר על הספר, והילד בכלל יהיה מאושר.
    עוד דרך לחבר את הילד: תבקשו ממנו שיכין יומן קריאה (סיכום של דף של הספר) ושיביא למורה. המורה מאוד תשמח. גם הילד…
  5. סדרות – כדאי להתחבר לסדרות של ספרים. כי אז יש המשכיות, יש ציפייה, יש רצון לעוד.
    בד”כ בסדרות יש גם מגוון דמויות שהילד יכול להתחבר לאחד מהם. לסדרות ראשית הקריאה המומלצות, לחצו כאן.
  6. לא לוותר – אם הספר הראשון לא הצליח, לא נורא. לא לוותר. תחפשו נושא אחר שמעניין את הילד.
    אפשר ואפילו רצוי לשאול אותו מה מעניין אותו. תנסו שוב עוד משהו, עד שתמצאו נושא שמעניין אותו.
  7. דרכי הקראה יצירתיות – אני לא מכיר הרבה ילדים שלקחו ספר, הלכו לחדר השינה שלהם, הסתגרו וקראו אותו מהתחלה ועד הסוף. זה לא ייקרה.
    זה עולם אוטופי או אולי משהו שאתם זוכרים עליכם מהילדות. אבל אם תיזכרו ממש טוב, יכול להיות שזה קרה, אבל לא מיד בהתחלה.
    בספרים הראשונים תנו לו להיות בסלון לידכם, או אולי אפילו תקבעו מקום מיוחד וכיפי שבוא קוראים.
    אפשר גם ואולי רצוי בהתחלה, לקרוא איתו פרק אחד אתם פרק אחד הוא. לאט לאט ובדרכים שמתאימות לו.
  8. עקומת למידה – תזכרו שקריאה היא מיומנות נרכשת. ככזאת, רק כאשר היא תשתכלל עוד ועוד, אז יתרחש החיבור האמיתי.
    אין מה לדחוק ואין מה להתרגז אם הקריאה היא איטית מדי או שהוא קורא רק 2 דפים ליום. הקסם עוד יגיע…
  9. נגישות – כמו בכל דבר: אם הם לא ייראו הם לא יידעו. ואז יהיה גם סיכוי קטן יותר שייקחו. תמקמו את הספר במקום נגיש שנמצא בשדה הראייה שלהם.
    אפשר על עדן המיטה. אפשר גם לבנות מדף מיוחד שבו 2-3 ספרים מוצגים במאונך ופרושים מול העיניים לראווה. כשזה נגיש, זה מזמין. וכשלא…אז לא.
  10. תנאים של חיבה – אלו כבר הדברים הקטנים שכל אחד מהם תורם עוד ועוד למלאכת החיבור והתשוקה לספרים: 
    זמן מוגדר לקריאה – תחליטו מראש על שעה כזאת. נניח שעת הערב כשאתם מכינים ארוחת ערב.
    תרשו לו ללכת לחדר השינה שלכם שירגיש מיוחד, להסתגר קצת ולקרוא.
    לא כדאי לתת פרס על קריאה – כי המסר שעובר הוא שמוטיבציה לקריאה היא לא ההנאה מהספר אלא הפרס שמקבלים.
    וביום שלא יהיה פרס או צ’ופר – הם ייקראו פחות.
    אגב באותו הקשר בוודאי גם לא להעניש על אי קריאה. וגם לא חודרנות פסיכולוגית. זה מונע התמודדות.
    חיזוקים חיובים – הצליח וסיים את הספר זה הזמן לכל הכבוד. לא חייבים במילים. זה יכול להיות גם בלבקש ממנו לספר קצת על הספר.
    וכשהוא מצליח לספר, הלב שלכם כבר יתרחב. וגם העיניים יחייכו. והוא ייראה את זה.

Author: עופר צוקר

שלום, שמי עופר, איש חינוך מגבעתיים. האהבה לחינוך התחילה כבר לפני 30 שנה עת שימשתי כמפקד הפנימייה/ביה"ס של חיל החימוש. מאות השוחרים שהתחנכו התבגרו והצליחו, לימדו אותי שחינוך טוב ואהבה, הם המפתחות האדירים להצלחה של כל ילד. עולם החינוך תמיד ריתק אותי, ואחרי קריירה ארוכה בעולם העסקי, מצאתי את עצמי בשנתיים האחרונות שב לתחום, משלים MA בהתמחות לגיל הרך, ופונה ליזום פרויקטים בתחום החינוך. בין השאר ביצירת האתר שלפניכם.

'); WinPrint.document.close(); WinPrint.focus(); }